آموزش رقص
مجموعه: هنر و هنرمند
رقص یک زبان بین المللی است
رقص ممکن است آیینی، سنتی، و یا اروتیک باشد. حرکات رقص ممکن است فاقد ویژگی مفهومی خاصی باشد و یا اینکه از یک سیستم سمبولیک و آیینی و دارای الفبای حرکتی پیروی کند مانند آنچه که در بیشتر رقص های آسیایی دیده می شود.
رقص یک زبان بین المللی است، درست است که رقص ها را دسته بندی کرده ایم و می گوییم مثلا این رقص عربی، رقص ایرانی، رقص هندی و یا… است، ولی در اصل زبان همه آنها بسیار جهانی و بین المللی است.
در ادامه شما را با چند نوع رقص آشنا می کنیم:
از انواع رقص زنانه بلوچی میتوان به رقص چاپی اشاره کرد
آموزش رقص بلوچی:
رقص بلوچی بر گونههای مختلفی تقسیم میشود که هر کدام در مناسبت ویژهای به اجرا گذاشته میشوند؛ در یک تقسیم بندی میتوان رقص بلوچی را به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم بندی کرد (اگرچه این رقصها در گذشته به صورت گروهی مرد و زن نیز اجرا میشدهاند).
از انواع رقص زنانه بلوچی میتوان به رقص چاپی اشاره کرد که صورت ویژه آن کوبیدن متناوب پا بر زمین به دنبال ضربهای مشخص ساز دایره میباشد. در میان رقصهای مردانه بلوچ نیز میتوان به رقص شمشیر و یا صورت ساده تر آن یعنی رقص چوب اشاره کرد که به همراه دهل و ساز (به زبان بلوچی دول و ساز) اجرا میشوند.
رقص بلوچی آمیزهای است از حرکات ریتمیک دستان زنانی که پر از النگوهای نقرهای است. همانند آنچه که در دوره پهلوی در ایران و توسط گروهای فلکلور رایج بوده است.
رقص گرجی یک رقص معمولا گروهی، هیجان انگیز و گاهی رمانتیک است
آموزش رقص گرجی :
رقص و آواز گرجی آمیزه ای از هنر و جنگاوری است. رقص گرجی یک رقص معمولا گروهی، هیجان انگیز و گاهی رمانتیک است که چشم ها را خیره می کند. در کشور گرجستان رقص های مختلفی با سبک های مختلفی وجود دارد. رقص گرجی عموما یک رقص گروهی است که گاهی زن ها و مردها با هم می رقصند، گاهی زن ها با هم می رقصند، گاهی بچه ها و گاهی مردها با هم رقصی حماسی را به همراه خنجر یا بدون آن به اجرا می گذارند.
انواع مختلف رقص گرجی که از رقص های منطقه قفقاز هم به حساب می آید می توان به: رقص کارتولی، رقص جیرانی،رقص خورومی، رقص آچارولی، رقص پارتسا، رقص قازبگوری، رقص خنجلوری، رقص خوسورولی، رقص متیولوری، رقص خونگا، رقص سیمدی، رقص کینتوری، رقص سامایا، رقص دولوری، رقص سوانوری، رقص مخدرولی، رقص پاریکوبا، رقص باغدادوری، رقص گانداگانا، رقص موخه اوری و رقص نارناری.
از رقص های کردی میتوان دیلان، چهپی، سیپییی، گهریان و غیره… را نام برد
آموزش رقص کردی :
رقص کردی، رقصی گروهی و شامل چند نوع است. در تمامی این رقصها گروه که به صورت حلقهای دور هم گرد آمدهاند از چپ به راست حول نقطه ای میگردند. در رقص کردی یک نفر راهنمای صف رقصندگان میشود و با چرخاندن دستمال و آغاز حرکات رقص را به بقیه منتقل میکند. به این فرد راهنما «سرچوپیکش» گفته میشود. در صف رقص هر کس با دست چپ، دست راست نفر بعد را میگیرد که اصطلاحاً این حالت را ” گاوانی” مینامند. گاهی گاوانی به معنی انتهای صف نیز میآید.در رقص کردی شیوه گرفتن دست همدیگر توسط افراد گروه بستگی به نوع رقص دارد.
از رقص های کردی میتوان دیلان، چهپی، سیپییی، گهریان و غیره… را نام برد.
در برخی رقصهای کردی مانند رقص گهریان که رقص بسیار سریعی است یکی از رقصندگان روبروی صف میایستد و با دو دستمال بلند در دست به رقص ادامه میدهد که به این حالت در رقص کردی «دودستماله» میگویند.
سپیی نیز رقص کردی نسبتاً تندی است که منشأ آن مناطق مکریان مانند مهاباد و پیرامون آن بودهاست.
دیلان رقصی کردی گروهی است که یک در میان پسر و دختر دست همدیگر را میگیرند.
رقص کردی در زمان های قبل از اسلام ذکری بود برای خداوند و همچنین در اکثر مواقع آنرا در مقابل معبد آناهیتا و برای باز گو کردن وقایع جنگهایشان به نمایش می گذاشتند.
رقصهای محلی با موسیقی کردی پیوندی ابدی داشته و معمولاً زنان و مردان عشایر در مراسم شادی به دور از ابتذال دایره وار دست یکدیگر را گرفته به پایکوبی میپردازند، در اصطلاح محلی این حالت را گنم و جو (یعنی گندم و جو) مینامند (در منطقه مهاباد به آن رَشبَلک میگویند).
رقصنده دو لیوان یا استکان را با هر دست خود برداشته که در اصطلاح به آن دس سنج گفته میشود
آموزش رقص گیلانی:
آموزش رقص گیلان ، رقص مردانه گیلان در پی پیروزی کشتی گیران و نواختن رقاصی مقام یا رقصی مقام، توسط سرنا و نقاره از سوی مردان به اجرا در میآید. رقصنده دستها را بر کمر میگذارد و تنها با پیش و پس کردن پاها، به اجرای رقصی میپردازد که “پابازی” نام دارد. رقص رایج زنان این منطقه قاسم آبادی است. رقصنده دو لیوان یا استکان را با هر دست خود برداشته که در اصطلاح به آن دس سنج گفته میشود. در واقع تنظیم ریتم رقصنده، توسط ضربات استکانها یا اشیا فلزی دیگری صورت میگیرد. دیگر رقص زنانه این منطقه، رقص چراغ است که مجری با قرار دادن پایه چراغ گردسوز روشن بر دندانهای خود و ایجاد حالتی خاص، به رقص میپردازد. رقص در گیلان انفرادی است.
رقص چوب بازی مردان در بین مردمان سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد متداول است
آموزش رقص لری :
در استان کهگیلویه و بویراحمد مردان و زنان پایبند به فرهنگ و اصول قومی و عشایری خود به مانند دیگر بخش های قوم بزرگ لر از ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی خاصی تبعیت می کنند ، که این نمودهای فرهنگ قومی از ریشه مشترک، تنومند و دیرین فرهنگ قوم بزرگ لر هستند. یکی از این مقولات رقص و حرکات موزون در نزد لرهای کهگیلویه و بویراحمد است.
رقص چوب بازی مردان و نیز رقص دستمال بازی زنان در بین مردمان سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد متداول است.
رقص چوب بازی :چوب بازی مردان که ترکه بازی نیز گفته می شود سنبل خشونت ، شور ، هیجان و نیز تند و خشن و پر تحرک است.در رقص یکی از مردان چوب بلندی را که به قطر ۲ تا ۳ سانتیمتر و ارتفاع ۵/۱ متر و بیشتر از نوع ترکه است ، بدست می گیرد و وظیفه اش فرود آوردن ترکه یا چوبدستی و زدن ضربه به پای طرف مقابل است. مدافع بر آن سعی است تا چوبدستی را با حرکت چوب خود دفع کند و مانع اصابت چوبدستی به پایش شود.
رقص چوپی یا دستمال بازی :رقص زنان که چوپی گفته می شود بر دو نوع سه پا و پنج پا است ، کاملا آرام و ملایم و خالی از نشاط و شور و نمادی از متانت و بردباری و تحمل مشقاتی است که در طول تاریخ بر زنان روا شده است. رقص زنان به گونه گروهی ملبس به لباس های زینتی در میدان به صورت دایره است که با داشتن دو تکه دستمال رنگی در هر دو دست بصورتی آرام و با نظم کامل انجام می شود . این خود احترام عمیق به زن را به اثبات می رساند و دو گونه رقص نیز در یک زمان انجام نمی پذیرد.
در این رقص زنان صفی دایره شکل تشکیل داده و بصورت هماهنگ و منظم دستمال های رنگی را که در دستان خود دارند در هوا می چرخانند ، توام با رقص منظم و آهنگین پا این رقص با همراهی ساز و دهل و سرنا است.
انواع رقص بنگرا یکی از زیباترین انواع رقص است
آموزش رقص هندی :
رقص هندی ، رقص بالیوود نوعی رقص است که به شدت در فیلمهای بالیوود در هند استفاده میشود. سبکهای متعددی در اجرای این رقص به کار میرود. سبکهای رقص کلاسیک هندی مانند کاتاک، حرکات ساده، رقص شکم، جاز، رقص غربی، و بسیاری دیگر. با توجه به طیف گستردهای سبکهای این رقص و سهولت آن، موسیقی بالیوود مقبولیت گستردهای در بسیاری از مناطق جهان بهدست آوردهاست.
رقص کاتاک هند: کاتاک یکی از هشت نوع رقص کلاسیک هندی است که خاستگاه آن کشور هند است. این شکل رقص به رامشگران بیخانمان قسمت باستانی شمال هند بر میگردد که به «کاتاکارها» یا «قصهگویان» شهرت داشتند.
رقص بنگرا هند: انواع رقص بنگرا یکی از زیباترین انواع رقص است که در منطقهی پنجاب هند آغاز شده و با سرگرمی و لباسهای پر نقش و نگار همراه است. بنگارا در سراسر هند و در بسیاری از رویدادهای اجتماعی مانند مراسم ازدواج، برنامههای فرهنگی، و غیره و همچنین در فیلمهای بالیوودِ تولید شده در این کشور اجرا میشود. این رقص توسط پنجابیهای ساکن در کشورهای دیگر به باقی جهان معرفی شده و سبک آسان و طربانگیز آن باعث شدهاست که طرفداران زیادی کسب کند.
رقص بهارت ناتیام هند: بهارت ناتیام طی قرنها در معابد جنوب هند توسعه و گسترش پیدا کرد. این نوع رقص به عنوان یک رسم و سنت زنده توسط دواداسیها (دختران وقف شده به معابد) از نسلی به نسل بعد انتقال یافت، که طبق آن زنان به معابد اهدا میشدند تا در خدمت خداوند به عنوان رقصنده و نوازنده به خدمت بپردازند.
گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته
معرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (۱)
معرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (۲)
معرفی محبوترین رقص آذربایجانی -یاللی
رقص کردی
از دنیای هنر و هنرمندان بیشتر بدانیدآموزش رقص (۲)رقص فولکلوریک آذربایجانیمعرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (۱)رقصقابلیت های رقص ملی آذربایجانمعرفی رقص تره کمه