بازی ماجرایی ماشیناریوم (Machinarium) سرزمین ماشینها، یک نمونه خوب برای اثبات این ادعاست که داشتن ایده خوب و ذوق و سلیقه می تواند باعث خلق یک شاهکار شود. اولین چیزی که در مورد بازی ماشیناریوم به ذهن خطور می کند، گرافیک هنری فوقالعاده آن است. همه صحنهها به صورت دستی طراحی شدهاند و آنقدر جزئیات دارند که ساعتها میشود به هر تصویر خیره شد.
بازی در سبک ماجرایی point-and-click کلاسیک است و صحنهها ثابت هستند. اما سازندهها با طراحیانیمیشنهای بسیار ساده به پس زمینههای ثابت زندگی بخشیدهاند؛ مانند پرندههایی که در هوا پرواز میکنند، روباتهایی که در پیشزمینه مشغول نظافت هستند یا کاراکترهایی که هر کدام کاری انجام میدهند. شما در نقش یک روبات به نام جوزف هستید که برای نجات دادن شهر و دوست خود از دست سه مرد بد جنس تلاش می کنید. شما در بازی معماهای زیادی را حل و با دیگران معامله خواهید کرد.
دومین چیزی که جلب توجه میکند، این است که این بازی ماجرایی طولانی و باکیفیت، با آدوبی فلش طراحی شده است! این موضوع را وقتی در محیط بازی راست کلیک کنید و منوی آشنای About Adobe Flash را می بینید، کشف می شود.
ماشیناریوم داستان بسیار خوبی دارد که به خاطر نحوه روایت خاص آن بیشتر از حد معمول مورد توجه قرار می گیرد. داستان از جایی شروع می شود که روبات قهرمان بازی، توسط یک سفینه دفع زباله به بیرون از شهر تبعید می شود. سازندهها با استفاده همه تکنیکهای روایت داستان (به جز دیالوگ)! شما را کنجکاو به دانستن سرگذشت این روبات بینوا و دوستش و رابطه آنها با گروه جنایتکار شهر می کنند. سرگذشت قهرمان بازی توسط فلشبکهای سیاه و سفید در ابر بالای سر او نمایش داده می شود و تا پیش از رسیدن به بالای برج و معمای نهایی متوجه نمی شوید قضیه از چه قرار بوده است. در طول بازی، در صورت ثابت ایستادن، فلشبکهایی از گذشته قهرمان داستان نشان داده می شود که ارزش نگاه کردن دارند.
بیکلام بودن بازی و موسیقی متن آرام و جذاب آن کاری می کند که هرادونچر بازی، به یاد بازی معروف Neverhood بیفتد. حال و هوای بازی به شدت به نورهود نزدیک است و از نظر سختی معماها اصلا کم نمی آورد. معماهای اولیه محدود به صحنههای بسته می شوند، اما همینطور که پیش بروید، معماها در لوکیشنهای مختلف پخش می شوند و ممکن است روزها در جستجوی سرنخ یک معما معطل بشوید.
یکی از نکات قابل توجه در روند بازی، شکستن همه قالبهای مرسوم معماهای سبک ماجرایی است. مثلا در یکی از بخشهای بازی یک پانل با ۲چراغ شکسته می بینید که برای راهاندازی کامل به ۲چراغ احتیاج دارد. تجربه انجام بازی ماجرایی میگوید که باید به دنبال ۲چراغ جایگزین بگردید اما در حقیقت در کل بازی تنها یک چراغ دیگر پیدا میشود! یا در یکی دیگر از معماها، یک تهویه از شما سوال هوش میپرسد اما کلید رد شدن از سد او این است که فقط پاسخ اشتباه بدهید. از این دست ساختارشکنی ها در طول بازی ماشیناریوم زیاد پیدا می شود و باعث سخت شدن روند بازی شده است. فعالکردن گزینه کمک در قسمت بالای تصویر، اولین کاری است که در هر صحنه باید انجام بدهید چون بدون آن امکان ندارد بفهمید هدف چیست.
از دیگر ویژگیهای خاص ماشیناریوم می توان به غیرفعال شدن نقاط حساس در صحنه اشاره کرد. خلاف همه بازیهای ماجرایی، در این بازی تنها نقاط حساسی قابل تعامل هستند که در دسترس روبات باشند و اگر کاراکتر شما در گوشه راست صحنه ایستاده باشد، تا وقتی به طرف چپ نرفته باشید، نمی توانید بفهمید دکمه گوشه چپ تصویر قابل تعامل هست یا نه. روبات قهرمان داستان ماشیناریوم میتواند قدش را تا حدودی بلند و کوتاه کند که این ویژگی در حل کردن بسیاری از معماها به کار می آید.
ماشیناریوم یکی از بهترین بازیهای ماجرایی چند سال اخیر است که می تواند لحظات فراموشنشدنی و خاطرهانگیزی برای علاقهمندان به این ژانر را فراهم کند. این بازی را به هیچوجه از دست ندهید.