- مجموعه: دانستنی های سفر
صنعت گردشگری ایران از توسعه اى که شایسته آن است برخوردار نبوده است
موانعى که در راه رشد صنعت گردشگرى در ایران قرار دارد!
صنعت گردشگری ایران از توسعه اى که شایسته آن است برخوردار نبوده است. از دلایل آن مى توان به آماده نبودن بسترهاى اقتصادى مناسب در ایران براى جذب سرمایه گذارى در ساخت هتل و سایر صنایع جانبى این حوزه اشاره کرد.
بى خبر بودن سرمایه گذاران از زمینه هاى موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفى از ایران، محدودیت هاى اجتماعى و مذهبى براى گردشگران خارجى. همچنین تنش هاى سیاسى با بعضى کشورهاى غربى نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگرى در ایران است.
یکى دیگر از عوامل و موانع مؤثر بر توسعه صنعت گردشگرى، تبلیغات منفى براى مخدوش کردن چهره ایران و انزواى کشورمان در سطح بین المللى از سوى دیگر کشورهاست. در این زمانه مى توان با همکارى سفرا و رایزنان فرهنگى، نسبت به معرفى درست چهره واقعى کشورمان اقدام کرد تا گردشگران بیشترى از کشورمان دیدن کنند.
فقدان پروازمستقیم به مقصد تهران:
نبود پرواز مستقیم میان تهران و برخى شهرهاى بزرگ حتى در اروپا، به عنوان یکى از موانع موجود براى سفر گردشگران خارجى به ایران است.
نداشتن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابى، یکى از موانع توسعه صنعت گردشگرى می باشد
وضعیت بازاریابى و تبلیغات گردشگرى چگونه است؟
فراوانى مراکز تبلیغاتى و نداشتن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابى، یکى از موانع توسعه صنعت گردشگرى محسوب مى شود. در بازاریابى گردشگرى، بازاریان و دفاتر آژانس هیچ گونه نمایندگى از بخش دولتى خود ندارند و هیچ گونه حمایت مالى نمى شوند و به محتواى بروشورها و سایت ها بسنده مى کنند، در صورتى که آنها عمده ترین سهم را در توسعه گردشگرى به عهده دارند.
نبودن نیروى انسانى کارآزموده و متخصص:
نبودن نیروى انسانى کارآزموده و متخصص امور جهانگردى در دفاتر ایرانگردى و جهانگردى و ناآگاهى و بى تجربگى کادر شاغل در مؤسسات جهانگردى از قبیل خدمتگزاران هتل ها، کارکنان آژانس و راهنمایان جهانگردى از دیگر موانع توسعه صنعت گردشگرى در ایران است و مى باید با آموزش پرسنل، مترجمان و تورگردانان حرفه اى در حوزه گردشگرى این مشکل را بر طرف کرد.
عدم پیوستگى و یکپارچگى خدمات:
در رتبه بندى کشورها از نظر جاذبه هاى گردشگرى در جهان، داشتن بسیارى از منابع مورد توجه قرار مى گیرد. اما این منابع باید به محصول تبدیل شود. در بازار رقابتى گردشگرى چیزى که مطلوب همه است، پیوستگى و یکپارچگى خدمات است. باید این پیوستگى و یکپارچگى را به وجود بیاوریم تا بتوانیم محصولات و تنوع آنها را به گردشگرانى که خواهانش هستند عرضه کنیم. به این ترتیب مى توانیم حجم گردشگران را افزایش دهیم.
ایران داراى بهترین گنجینه و ذخایر گردشگرى جهان است
ایران گنجینه اى از ذخایر گردشگرى:
ایران مجموعه اى از فرصت هاى گردشگرى است. این موضوع نه تنها در آثار تاریخى و جاذبه هاى طبیعى بلکه حتى در هنجارهاى فرهنگى و ارزش هاى دینى آن نیز نهفته است، فرصت ها و امکاناتى که اگر آنها را در کنار آداب مهمان نوازى، پذیرایى گرم و صمیمانه ایران به ویژه ایلات و عشایر از گردشگران خارجى قرار دهیم، باید گفت ایران داراى بهترین گنجینه و از ذخایر گردشگرى جهان است.
در نتیجه باید از این فرصت ها و امکانات مناسب گردشگرى در کشورمان با برنامه ریزى درست و دراز مدت و رفع موانع موجود، همراه با به روز شدن فناورى در این زمینه، استفاده بهینه کرد تا صنعت گردشگرى توسعه و جایگاه ایران در رتبه بندى سازمان جهانى گردشگرى ارتقا یابد.
منبع: بیتوته