احادیثی گهربار درباره اسراف
احادیثی گهربار درباره اسراف
مجموعه: احادیث و سخنان بزرگان
احادیثی گهربار درباره اسرف۱- اسراف چیست؟قال الصادق علیه السلام:انما الاسراف فیما اتلف المال و اضر بالبدن.قیل: فما الاقتار؟ قال:اکل الخبز و الملح و انت تقدر على غیره.
امام صادق علیه السلام فرمود:اسراف آنست که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند «مثل سیگار کشیدن » عرض شد پس اقتار چیست؟فرمود: اینست که غذایت نان و نمک باشد در صورتیکه قدرت دارى غذاى مناسبترى بخورى.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۱
————————————
۲- زیادى آب خوردن را نباید دور ریختقال الصادق علیه السلام:من شرب من ماء الفرات و القى بقیه الکوز خارج الماء فقد اسرف.
امام صادق علیه السلام فرمود:کسى که آبى را از نهر فرات «گوارا» براى خوردن بردارد و بعد از نوشیدن، زیادى آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۳
————————————
۳- پائین ترین مرتبه اسرافعن ابى عبدالله علیه السلام قال:
ادنى الاسراف هراقه فضل الاناء و ابتذال ثوب الصون و القاء النوى.
امام صادق علیه السلام فرمود:پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از:۱- دور ریختن آبى که از آشامیدن اضافه آمده است.۲- اینکه لباس کار و لباس بیرونى، یکى باشد.۳- بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما «چون از هسته خرما ماده غذائى براى شتران تهیه مى شد»وسائل الشیعه، ح ۳، باب ۲۸، ص ۳۷۴٫
————————————۴- میوه نیم خوردهروى انه نظر الصادق علیه السلام الى فاکهه قد رمیت من داره لم یستقص اکلها فغضب و قال: ما هذا ان کنتم شبعتم فان کثیرا من الناس لم یشبعوا فاطعموه من یحتاج الیه.نقل شده است که امام صادق علیه السلام مشاهده کرد میوه اى را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود:اگر شما سیر هستید خیلى از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش مى دادید.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث۴
————————————۵- هر چه از سفره افتاد برداریدعن ابى عبدالله علیه السلام قال:انى اجد الشیئ الیسیر یقع من الخوان فاعیده فیضحک الخادم.
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:من هر گاه چیز کمى هم از سفره مى افتد آنرا برمى دارم و این کار باعث تعجب خادم مى شود و خادم مى خندد.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۷
————————————۶- سلامتى کجاست؟قال امیرالمؤمنین علیه السلام:کلوا ما سقط من الخوان فانه شفآء من کل داء باذن الله عز و جل لمن اراد ان یستشفى به.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:آنچه را که از سفره افتاده بردارید و بخورید، زیرا آن دواى هر دردى است که خدا بخواهد آن را التیام بخشد براى کسى که به نیت شفاء بخورد.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۹، بنقل از نهج البلاغه
————————————۷- بى نیازى جاودانهقال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:من تتبع ما یقع من مائده فاکله ذهب عنه الفقر و عن ولده و ولد ولده الى السابع.
پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:کسى که جستجو کند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد، فقر و تنگدستى از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت بر مى بندد.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۸٫
————————————۸- نشانه هاى اسراف کنندهعن ابى عبدالله علیه السلام قال:للمسرف ثلاث علامات یشترى ما لیس له و یلبس ما لیس له و یاکل ما لیس له.
امام صادق علیه السلام فرمود:اسراف کننده را سه نشانه است:چیزهائى را مى خرد و مى پوشد و مى خورد که در شان او نیست.تفسیر نور الثقلین، جلد ۱، سوره انعام، ص ۷۷۲
————————————
۹- نشانه مؤمنقال ابو عبدالله علیه السلام:صفه المؤمن… لا یبذر و لا یسرف بل یقتصد.
امام صادق علیه السلام فرمود:انسان مؤمن اسراف و زیاده روى نمى کند بلکه میانه روى را پیشه خود مى سازد.مجموعه الاخبار، الباب ۳۰، حدیث۱
————————————۱۰- روش پیامبرروى انه کان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم یاکل الرطب و یطعم الشاه النوى.روایت شده است پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم وقتى خرما مى خوردند، هسته آنرا به گوسفند مى دادند.مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۵
————————————۱۱- اسلام و میانه روىعن عامر بن جذاعه قال:جاء رجل الى ابى عبدالله علیه السلام فقال له:اتق الله و لا تسرف و لا تقتر و لکن بین ذلک قوام، ان التبذیر من الاسراف، قال الله عز و جل، و لا تبذر تبذیرا.
از عامر بن جذاعه نقل شده است که گفت: مردى آمد خدمت امام صادق علیه السلام حضرت باو فرمود:تقواى الهى پیشه کن، اسراف نکن و بر خود هم سخت مگیر و میانه روى مایه استوارى است، تبذیر همان اسراف است که خداوند درباره آن فرموده: تبذیر و زیاده روى نکن.تفسیر نور الثقلین، ج ۲، سوره اسراء، ص ۵۶
————————————۱۲- کار شیطانىعن کتاب ابى محمد العسکرى علیه السلام الى محمد بن حمزه و بشارته بالغنى و قوله له: و علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف فانه من فعل الشیطنه.
امام حسن عسگرى علیه السلام به محمد بن حمزه نامه اى نوشته و او را به ثروت و بى نیازى مژده داده و به او فرمود:بر تو باد میانه روى و پرهیز از اسراف زیرا اسراف از کارهاى شیطانى است.بحار الانوار، ۵۰: ص ۲۹۲ ح ۶۶
————————————۱۳- عامل نیاز و بى نیازىقال ابو عبدالله علیه السلام:
یا عبید،ان السرف یورث الفقر و ان القصد یورث الغنى.
امام صادق علیه السلام به عبید فرمود:اسراف و زیاده روى باعث فقر و تنگدستى مى گردد و میانه روى موجب ثروت و بى نیازى مى شود.وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۵۸
————————————۱۴- دور انداختن هسته خرماعن ابى عبدالله علیه السلام قال:
ان القصد امر یحبه الله عز و جل و ان السرف یبغضه حتى طرحک النواه فانها تصلح لشیئ و حتى صبک فضل شرابک.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:میانه روى را خداوند متعال دوست دارد و اسراف و زیاده روى مورد خشم اوست حتى اگر اسراف در انداختن هسته خرمائى باشد که قابل مصرف است یا زیادى آبى که خورده شده، باشد.تحف العقول، ص ۳۰۱
————————————۱۵- میانه روى و بقاء نعمتعن موسى بن جعفر علیه السلام:و من اقتصد و قنع بقیت علیه النعمه و من بذر و اسرف زالت عنه النعمه.
امام موسى بن جعفر علیه السلام فرمودند:کسى که در زندگى میانه روى و قناعت ورزد، نعمت او باقى مى ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگى کند نعمتش از بین مى رود.تحف العقول، ص ۳۰۱
————————————۱۶- میانه روى حسنه و اسراف گناه استقال ابو جعفر لابى عبد الله علیه السلام:یا بنى! علیک بالحسنه بین السیئتین تمحوهما قال: کیف ذلک یا ابه؟قال: مثل قوله،«و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا»
امام باقر علیه السلام به فرزندش امام صادق علیه السلام فرمود:بر تو باد به انجام کار خیرى که وسط دو کار بد قرار گرفته و آن دو را از بین مى برد، امام صادق سؤال کرد، چگونه چنین چیزى ممکن است؟ امام فرمود:همانطور که قرآن مى گوید مؤمنین کسانى هستند که وقتى انفاق مى کنند زیاده روى و سختگیرى نمى کنند. (بنابراین اسراف و سختگیرى هر دو گناه است و حد وسط آن یعنى میانه روى حسنه است بر تو باد به آن حسنه که بین آن دو گناه است).تفسیر نور الثقلین، جلد ۴، سوره فرقان، ص ۲۷
————————————۱۷- بیمه میانه روعنابن میمون قال سمعت ابا عبد الله علیه السلام، یقول:ضمنت لمن اقتصد ان لا یفتقر.
ابن میمون گفت شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمود:هر کسى که در زندگى خود میانه رو باشد من ضمانت مى کنم او را که هرگز تهى دست نشود.خصال صدوق، باب الواحد، حدیث ۳۲
————————————۱۸- عامل فراوانى و تباهى ثروتقال امیرالمؤمنین علیه السلام:القصد مثراه و السرف مثواه.
على علیه السلام فرمود:اعتدال در خرج کردن «میانه روى » موجب فراوانى مال و ثروت و اسراف باعث تباهى و نابودى آن است.وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۵۸
————————————۱۹- میانه روى عامل رستگارىقال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:ثلاث منجیات، فذکر الثالث القصد فى الغنى و الفقر.
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
سه چیز باعث نجات و رستگارى است و در مورد سومى خاطر نشان ساخت، رعایت اعتدال در حال فقر و توانگریست.وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۵۸
————————————۲۰- عامل فراوانى رزق و محرومیتقال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:من اقتصد فى معیشته رزقه الله و من بذر حرمه الله.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:کسى که در زندگى میانه روى را رعایت نماید خداوند او را روزى مى دهد و کسى که اسراف و زیاده روى کند، او را محروم مى سازد.وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۵۹
منبع : tebyan-zn.ir
در ادامه بخوانید۱۰ حدیث زیبا در مورد برکت در زندگی۲۰حدیث از امام حسین (ع) آخرین وصیت علی (ع) چه بود؟ احادیث نماز ۲۵ حدیث درباره دروغ و دروغگواحادیث حج (۲)