

احادیثی گهربار درباره علم و دانش
احادیثی گهربار درباره علم و دانش
مجموعه: احادیث و سخنان بزرگان
با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود
احادیثی گهربار درباره علم و دانشحدیث (۱) قال رسول الله صلى الله علیه وآله :خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ الجَهلِ ؛خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.(بحارالانوار، ج۷۹، ص۱۷۰)
———————————————–حدیث (۲) امام صادق (سلام الله علیه) :لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادِیاً فی حالَینِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً.دوست ندارم جوانى از شما [شیعیان] را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.(امالی طوسی ص۳۰۳)
———————————————–حدیث (۳) قال على علیه السلام :زَکاهُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛زکات دانش، آموزش به کسانى که شایسته آنند و کوشش در عمل به آن است.(غرر الحکم و درر الکلم،ص۳۹۱)
———————————————–حدیث (۴) قال على علیه السلام :اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛دانش، نابود کننده نادانى است.(غررالحکم و دررالکلم،ص۵۶)
———————————————–حدیث (۵) قال على علیه السلام :خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛بهترین علم آن است که مفید باشد.(غررالحکم و دررالکلم،ص ۳۵۴)
———————————————–حدیث (۶) قال الصادق علیه السلام :مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ؛هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد.الذریعه الی حافظ الشریعه(شرح اصول کافی) ج۱،ص۵۶
———————————————–حدیث (۷) قال على علیه السلام :پاِنَّ العِلمَ حَیاهُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّهُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛به راستى که دانش، مایه حیات دلها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدنهاى ناتوان است.(تحف العقول، ص ۲۸)
———————————————–
حدیث (۸) قال رسول الله صلى الله علیه وآله :طَلَبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ بُغاهَ العِلمِ؛طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.(مصباح الشریعه،ص۱۳)
———————————————–
حدیث (۹) قال على علیه السلام :یَنبَغى لِلعاقِلِ اَن یَحتَرِسَ مِن سُکرِ المالِ وَ سُکرِ القُدرَهِ ، وَ سُکرِ العِلمِ ، وَ سُکرِ المَدحِ وَ سُکرِ الشَّبابِ ، فَاِنَّ لِکُلِّ ذالِکَ ریاحا خَبیثَهً تَسلُبُ العَقلَ وَ تَستَخِفُّ الوَقارَ؛سزاوار است که عاقل، از مستى ثروت، قدرت، دانش، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا که هر یک را بادهاى پلیدى است که عقل را نابود مىکند و وقار و هیبت را کم مىنماید.(غرر الحکم، ص ۷۹۷)
———————————————–حدیث (۱۰) قال على علیه السلام :کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إِلاّ وِعاءُ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ؛فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگتر مىشود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مىگردد.(نهج البلاغه،ص۵۰۵)
———————————————–حدیث (۱۱) قال ابی عبدالله علیه السلام :اِنَّ مِن حَقیقَهِ الایمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّکَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَکَ وَ اَن لا یَجوزَ مَنطِقُکَ عِلمَکَ؛از حقیقت ایمان این است که حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز از حقیقت ایمان آن است که گفتار تو از دانشت بیشتر نباشد.(بحارالانوار، ج ۲، ص۱۱۴)
———————————————–حدیث (۱۲) قال على علیه السلام :اَلا اِنَّ فیهِ عِلمَ مایَأتى و َالحَدیثَ عَنِ المَاضى و َدَواءَ دائِکُم و نَظمِ ما بَینَکُم؛آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است.(نهج البلاغه، ص ۲۲۳)
———————————————–حدیث (۱۳) قال على علیه السلام :إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ؛انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانایى رسد، متواضع مى شود.(غررالحکم، ص۲۸۵)
———————————————–حدیث (۱۴) قال على علیه السلام :اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی؛علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.(غرر الحکم و درر الکلم،ص۶۶)
———————————————–حدیث (۱۵) قال الصادق علیه السلام :لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّهَ جَمیعا؛مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند.(مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۰۱)
———————————————–حدیث (۱۶) پیامبر صلى الله علیه وآله :أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّهُ بَراءَهً لِلصَّبِىِّ و بَراءَهً لأِبـَوَیهِ و بَراءَهً لِلمُعَلِّمِ؛وقتى معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند براى کودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.بحارالانوار(ط-بیروت)،ج۸۹،ص۲۵۷
———————————————–حدیث (۱۷) امام على علیه السلام :عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ و َعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.(غررالحکم، ص۴۶۳)
———————————————–حدیث (۱۸) پیامبر صلى لله علیه و آله :اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیْرِ کُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَأسُ الشَّرِّ کُلِّهِ ؛دانایى سرآمد همه خوبىها و نادانى سرآمد همه بدى هاست.(بحارالأنوار، ج۷۴، ص ۱۷۵)
———————————————– حدیث (۱۹) قال على علیه السلام :العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.(نهج البلاغه،ص۴۶۹)
———————————————–حدیث (۲۰) امام على علیه السلام :اَلْعِلْمُ اَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ؛دانایى، ریشه همه خوبىها و نادانى ریشه همه بدىهاست.(غررالحکم، ص۴۸)
———————————————–حدیث (۲۱) امام على علیه السلام :رَأْسُ الْعِلْمِ التَّمْییزُ بَیْنَ الاْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ مَذْمومِها؛بالاترین درجه دانایى، تشخیص اخلاق از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.(غررالحکم و دررالکلم،ص۳۷۸)
———————————————–حدیث (۲۲) امام على علیه السلام :جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُکَ وَ یَحْسُنْ اَدَبُکَ و تَزکُ نَفسُکَ؛با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود.(غررالحکم و دررالکلم،ص۳۴۱)
———————————————–حدیث (۲۳) امام على علیه السلام :مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبْدَأ بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ و َلْیَکُنْ تَاْدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالاِجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِمْ؛کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آنکه دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادبآموز خود بیش از آموزگار و ادبآموز مردم، شایسته تجلیل است.مثیرالاحزان،ص۵۰
———————————————–حدیث (۲۴) امام على علیه السلام :یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّکَ وَ بِالاَدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَهَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَهِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصیحَهَ کى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مىشود ؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مىیابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى مىکنى و با ادب در خدمتگزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مىشود . پس [این [نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.(بحار الانوار(ط-بیروت)،ج۱،ص۱۸۰)
———————————————–حدیث (۲۵) امام على علیه السلام :تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَ سافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاکْتِسابُ مَعیشَهٍ و َعِلْمٌ وَآدابٌ و صُحْبَهُ ماجِدٍ؛براى کسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر کن که در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و همنشینى با بزرگواران.(مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵)
———————————————–حدیث (۲۶) پیامبر صلى الله علیه وآله :قَلْبٌ لَیْسَ فیهِ شَىْءٌ مِنَ الْحِکْمَهِ کَبَیْتٍ خَرِبَ فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً فَاِنَّ اللّهَ لا یَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛دلى که در آن حکمتى نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى که خداوند، بهانهاى را براى نادانى نمىپذیرد.نهج الفصاحه،ص۶۰۰
———————————————–حدیث (۲۷) امام علی علیه السلام :قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.(غررالحکم،ص۱۳۶)
———————————————–حدیث (۲۸) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله):مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم.هر کس به آنچه می داند عمل کند، خداوند دانش آنچه را که نمی داند به او ارزانى می دارد.(مرآه العقول ج۳،ص۲۸۶)
———————————————–حدیث (۲۹) امام على(سلام الله علیه) :العِلمُ یُنجِدُ الفِکرَ.دانش روشنى بخش اندیشه است.(غررالحکم و دررالکلم،ص۴۸)
———————————————–حدیث (۳۰) پیامبر صلى لله علیه و آله : اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ یُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ یُحْرَمُهُ الأْشقیاءُ؛دانش پیشواى عمل و عمل پیرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مىشود و بدبختان از آن محرومند.(امالى طوسى، ص ۴۸۸)
———————————————–حدیث (۳۱) امام علی (سلام الله علیه) :لا عَمَلَ کَالتَّحقیِقِ.هیچ عملى مانند پژوهش نیست.(غررالحکم ودررالکم – ص۷۶۸)منبع : aviny.com
در ادامه بخوانید آخرین وصیت علی (ع) چه بود؟ اصول دین لازمهً کشف حقیقت۱۰ حدیث زیبا در مورد برکت در زندگی۲۰حدیث از امام حسین (ع)احادیثی در باب توسل به قرآنسخنان امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام