امکان ترمیم نمرات برای پایه نهمیها فراهم میشود؟
مجموعه: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱
هدایت تحصیلی از ۲۳ تیرماه آغاز می شود و به نظر می رسد با توجه به شرایط کرونا و اعلام آغاز سال تحصیلی از اول شهریورماه طی یک فرآیند، دانش آموزان پایه نهم چالش هایی خواهند داشت.
به گزارش مهر، فرایند هدایت تحصیلی گرچه به گفته مسئولان آموزش و پرورش از آذرماه سال ۹۸ آغاز شده است اما بعد از ثبت نمرات پایان ترم سال تحصیلی است که عملاً انتخاب رشته و فرایند اجرایی هدایت تحصیلی آغاز میشود. به گفته مسئولان تا آخر این هفته تمام نمرات دانش آموزان پایه نهم تحصیلی وارد سامانه میشود و از ۲۳ تیرماه فرایند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته توسط دانش آموزان کلید میخورد. امسال به گونهای فضا طراحی شده است که کاربرگ های ۶ و ۷ مربوط به هدایت تحصیلی به صورت مجازی هم در دسترس مدیران مبدا مقصد دانش آموزان پایه نهم که حالا باید وارد پایه دهم تحصیلی بشوند قرار بگیرد.
نمونه برگ شماره ۶ در واقع بررسی مشاورهای است که شامل ۳۵ امتیاز عملکرد تحصیلی دانش آموزان، ۱۵ امتیاز آزمونهای توانایی، ۱۵ امتیاز آزمونهای رغبت، ۱۰ امتیاز نظر دانشآموز، ۱۰ امتیاز نظر معلمان هر درس متوسطه اول و ۵ امتیاز مربوط به اولیا دانش آموزان است.
نکته دیگر این است کمه هیچ اجباری در فرم شماره ۶ وجود ندارد اما فرم شماره ۷ بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایههای هفتم، هشتم و نهم طراحیشده است که به تناسب ارتباط و تناسب هر درس با رشته اعمال ضریب شده و دانش آموزان بر اساس آن رتبهبندی میشوند و طبیعتاً دانشآموزانی که نمرههای بهتری کسب کرده اند با توجه به محدودیت ظرفیت در برخی از رشتهها، اولویتها و رشتههای بیشتری را میتوانند انتخاب کنند.
آزمونهای رغب سنجی و سنجش توانایی دانش آموزان گفته میشود تأثیر ۳۰ درصدی در این انتخاب رشته دارد و همچنان عملکرد تحصیلی بالاترین امتیاز را برای اینکه دانش آموز تصمیم بگیرد در رشته ریاضی، علوم تجربی، انسانی، معارف اسلامی و یا فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل کند، میگذارد. برای رشته تجربی به ترتیب نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی باید حداقل ۱۴ و ۱۳ و برای رشته ریاضی نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی باید ۱۴ و ۱۳ و برای رشتههای انسانی و عارف دروس عربی، ادبیات و عربی هر کدام حداقل ۱۴ باشد. و حالا نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه نهمی که سال تحصیلی را با امتحاناتی متفاوت نسبت به هر سال پشت سر گذاشتند (امتحانات پایه نهم حضوری اما مدرسهای انجام شد و امسال عملاً نمره دانش آموزان در اختیار معلمان قرار داشت) باید سالی متفاوت را در امر هدایت تحصیلی نیز پشت سر بگذارند.
در این سالهای اخیر خصوصاً با توجه به ظرفیت محدود رشتههای پر طرفدار مثل علوم تجربی و به گفته مشاوران مدارس بی اثر بودن برگههای رغبت سنجی و در نظر گرفتن علایق دانش آموز و خلاصه شدن هدایت تحصیلی در همان نمرهها که به عنوان عملکرد تحصیلی مطرح میشود، در این ماهها ثبت نام دانش آموزان پایه دهم با چالشهای فراوان رو به رو بوده است. والدین بعید است که بتوانند مثل سالهای قبل کفش آهنین به پا کنند و دنبال مدرسه دلخواه و رشته دلخواه خود یا فرزندانشان بگردند و ارتباط مشاوران مدارس و اولیا و دانش آموزان نیز در این روزهای کرونایی محدود و محدودتر شده است تا از این فرایند مهم که آینده شغلی دانش آموزان را میتواند تعیین کنند، عبور کنند.
از همه اینها گذشته امسال قرار است سال تحصیلی از ابتدای شهریور به صورت فرایندی و از ۱۵ شهریور به صورت رسمی آغاز شود. این در حالی است که هر سال دانش آموزان پایه نهم این امکان را داشتند که بتوانند در شهریور ماه با شرکت در امتحاناتی دوباره نمرات خود را اصلاح و در نتیجه فرایند هدایت تحصیلی را نیز اصلاح کنند و برای همین شمار زیادی دانش آموز بودند که تازه در اواخر شهریور ماه ثبت نام خود را انجام میدادند.
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این موضوع گفت: فرایند اصلاح نمرات به صورت منطقهای است و اگر شرایط کرونا اجازه برگزاری امتحاناتی را بدهد و مناطق هم آمادگی داشته باشند میتوانند این امتحانات را تا نیمه شهریور برگزار کنند و باز برای دانش آموزان فرصت هست که نمراتشان را اصلاح کنند. البته همه اینها به این بستگی دارد که کرونا اجازه برگزاری امتحانات را بدهد.
گرچه شکوهی از وجود چنین امکانی سخن میگوید اما چند قید اگر کرونا اجازه بدهد، اگر مناطق آماده باشند وجود دارد و مشخص است دستورالعمل سالهای قبل در این موضوع که حالا باید با توجه به شرایط کرونا و همچنین بازگشایی مدارس زودتر از موعد هر سال باید تغییراتی می کرده و ابلاغی صورت می گرفته که ظاهراً چنین اتفاقی رخ نداده است.مرجع معتبر خرید انواع گیفت کارتکاشت دندان بدون جراحی و خونریزی
این در حالی است که به دلیل برگزار شدن امتحانات به صورت مدرسهای و نه منطقهای و استانی این احتمال وجود دارد که والدین و دانش آموزان ناراضی از نمرات بیش از گذشته باشند و دردسرهای ثبت نام پایه دهمی ها بیشتر باشد. حتی اگر بنا به گفته برخی کارشناسان با برگزاری امتحانات به صورت مدرسهای باعث شده باشد به دانش آموزی نمرهای داده شود که نمره واقعی و نشان دهنده عملکرد تحصیلی او نیست، باز هم چالش آموزش و پرورش این خواهد بود که خارج از ظرفیت رشتههای تحصیلی با دانش آموزانی رو به رو خواهد شد که حدنصاب نمرات برای انتخاب رشتههای پر متقاضی و ظرفیت محدود را به دست آورده اند.
باید منتظر ماند و دید از ۲۳ تیرماه چه چالشهایی در این حوزه کلید میخورد؛ هر چند آموزش و پرورش قرار بوده برای همه چالشها برنامههایی داشته باشد.