

بیوگرافی خشایار راد
بیوگرافی خشایار راد
مجموعه: دنیای بازیگران
خشایار راد، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
خشایار راد که اغلب در سریال طنز تلویزیونی حضور مستمر دارد، گفت: مهران مدیری و رضا عطاران جزو بهترین طنزپردازان برهه کنونی محسوب می شوند اما هرکدام ژانر خودش را دارد
بیوگرافی خشایار راد
زمینه فعالیت: تئاتر سینما تلویزیونتولد: ۵ مهر ۱۳۳۰محل تولد: تهرانپیشه: بازیگرسال فعالیت: ۱۳۵۸ تاکنون
خشایار راد (زاده ۵ مهر ۱۳۳۰ در تهران) هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است.
خشایار راد بازیگری را در سن کم و از تئاتر آغاز کرده و به مدت ۲۰ سال سابقه ی کاری در تئاتر دارد. بازیگری در تلوزیون را با بازی در فیلم قطار ابدی در سال ۷۸آغاز کرده و پس از آن طی آشنایی با رضا عطاران و همکاری با وی در سریال هایی مانند کوچه اقاقیا، خانه به دوش، ترش و شیرین و متهم گریخت به ایفای نقش پرداخته است.خشایار راد بازی در سینما را بابازی در فیلم خوابگاه دختران در سال ۸۳ آغاز نمود.
خشایار راد بازیگری در تلوزیون را با بازی در فیلم قطار ابدی آغاز کرد
بخش مصاحبه خشایار رادخشایار راد درباره تفاوت بازی در تئاتر و تلویزیون و چگونگی ورودش به تلویزیون گفت: طبیعتا مخاطبان تئاتر با اثر روی صحنه به دلیل ارتباط چهره به چهره و زنده ای که دارند، احساس همدلی بیشتری می کنند. ورود من به تلویزیون هم کاملا اتفاقی بود. با گروه بازی سازان پایان نامه شهره لرستانی را داشتیم کار می کردیم. رضا عطاران هم بود. از همانجا با عطاران آشنا شدم و برای اولین بار با مجموعه قطار ابدی وارد تلویزیون شدم و بعد شهرزاد قصه گو را با مرحوم نعمت الله گرجی کار کردم. اواخر ۷۹ هم که بازنشسته شدم، فعالیتم بیشتر شد و به دعوت عطاران در مجموعه تلویزیونی کوچه اقاقیا، خانه به دوش، متهم گریخت و ترش و شیرین بازبی کردم اما سریالی که باعث شد بیشتر دیده شوم، خانه به دوش بود.
خشایار راد
خشایار راد در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دیده شدنش در کار طنز و مجموعه هایی که رضا عطاران ساخته هیچوقت در مجموعه مهران مدیری بازی نکرده است و تفاوت طنز این دو نفر چیست گفت: باید آقای مدیری بخواهند و انتخاب شوم که تا حالا این اتفاق نیفتاده است. اما درباره تفاوت طنز این دو نفر باید بگویم اگرچه هر دوشان بهترین نوع طنز را می سازند اما هرکدام ژانر خودش را دارد و به نظر من طنز عطاران، عام تر است و ما به ازای حسی تری دارد و کار طنز مدیری، فاخرتر است.
وی ادامه داد: من معتقدم با توجه به طیف گسترده مخاطبان، هر قدر امثال مدیری و عطاران بیشتر شوند، باز هم کم هستند و باز هم جا دارد به نسبت تعداد مخاطبان و تعدد سلایق مختلف، افراد بیشتری اضافه شوند. اعتقاد دارم در همه ژانرها جای کار داریم. برای دفاع مقدس هرچه بسازند کم است. در زمینه درام هرچه بسازند کم است. چرا که به هر حال در برابر مخاطبان و سلایق مختلفشان باید دست مان پر باشد. بزرگی و کوچکی ما و جایگاه ما با نمره ای که مردم به ما می دهند، مشخص می شود. مردم باید حق انتخاب داشته باشند.
خشایار راد
خودخواه نیستمبازیگر مجموعه تلویزیونی زندگی به شرط خنده و متهم گریخت درباره گرایشش به طنز و تاثیر این انتخاب در زندگی روزمره اش بیان داشت: بی شک یک دلایل انتخاب من برای کار کردن در زمینه طنز، انرژی بالایی است که من دارم و در هر جا و مکانی آن را بروز می دهم. باورم این است که مردم انسان خودخواه و خود محور را دوست ندارند. باور می کنید همسرم با من بیرون نمی آید. بس که در کوچه و خیابان این انرژی را با مردم تقسیم می کنم. این را هم اعتراف کنم که این انژی و پتانسیل را از تئاتر با خودم به تلویزیون و سینما آورده ام.
تئاتر عرصه ای بود که از محضر بزرگان زیادی آموخته ام. زنده یاد حسین کسبیان، مرحوم رضا کرم رضایی و خیلی دیگر از این بزرگان حق استادی به گردن من دارند که یا امروزه در میان ما نیستند و یا پیر وخانه نشین هستند و به ندرت کار می کنند. این تجربه اندوختن ها باعث شد من در پنجمین جشنواره تئاتر سنتی آیینی، جایزه بهترین بازیگر نقش اول را ببرم و اینها دلیلی نداشت جز خواست و یاری خدا و همان شاگردی کردن ها.
خشایار راد، جواد رضویان
کاش همه ما را بیمه کنندخشایار راد در پایان با اشاره به این موضوع که خوب است سازوکاری اندیشیده شود که همه هنرمندان بیمه شوند، گفت: از آنجا که شغل ما ثبات ندارد و بازیگر می ترسد اگر مدتی کار نکند هم فراموش شود و هم به لحاظ معیشتی دچار مشکل شود و اصطلاحا در خرج روزمره اش بماند، ممکن است در بسیار کارها بازی کند که بعدها خیل آنها راضی نباشد. اما اگر همین بازیگر بیمه و بازنشستگی داشته باشد و بداند بعد از سال ها فعالیت، مقرری ای ولو ناچیز به او تعلق خواهد گرفت، گزیده تر کار خواهد کرد و برایند این برای اتفاق، حتی برای هنر هم خوب است. بینید.
این هنرمند در پایان گفت: عرصه بازیگری فقط به خود بازیگران محدود نمی شود. در این کار کارگردان، تهیه کننده، طراح، گریمور و … وجود دارند که وقتی کنار هم بگذارید می بینید چه جمعیت زیادی می شوند و لازم است همه اینها مورد حمایت بیمه ای قرار بگیرند. باور کنیم که بیمه، صرفا پول نیست. این چتر حمایتی، علاوه بر پول، مفهوم محبت و پشتیبانی را هم در خود دارد و به ما، این موضوع را القا می کند که هوایمان را دارند و پشتیبانی مان می کنند.
خشایار راد در تیم فوتبال هنرمندان
فیلمشناسی خشایار راد
فیلم سینمایی با بازی خشایار راد: – کاتیوشا (۱۳۹۶)- ما خیلی باحالیم (۱۳۹۶)- آقای الف (۱۳۹۱)- تلفن همراه رئیسجمهور (۱۳۹۰)- مامان بهروز منو زد (۱۳۹۰)- زبان مادری (۱۳۸۹)- خوابگاه دختران (۱۳۸۳)
تله فیلم با بازی خشایار راد:- مرغ تخم طلا- موجودی کافی نیستمجموعه تلویزیونی خشایار راد:-قطار ابدی (۱۳۷۸)-کوچه اقاقیا (۱۳۸۱)- او مثبت (۱۳۸۲)- خانه به دوش (۱۳۸۳)- متهم گریخت (۱۳۸۴)- ترش و شیرین (۱۳۸۶)- آرزو شیرین (۱۳۸۶)- زندگی به شرط خنده (۱۳۸۴)- آخرین ماشین دنیا- شاید برای شما هم اتفاق بیفتد- شهرزاد قصهگو- چهار چرخ – رفیق ویژه- مراقب! باشم، باشی، باش- زن بابا (۱۳۸۹)- خوشنشینها (۱۳۹۰)- دزد و پلیس (۱۳۹۱)- نقطه سر خط-“سفر در خانه” (١٣٩۶)
– زندگی شگفتانگیز است
گردآوری: بخش بازیگران بیتوته
منابع:
fa.wikipedia.org
iscanews.ir
دیگر مطالب…حضور این بازیگر در یک شبکه ماهواره ایخشایار راد: کم کار شدم؛ چون دستمزدها کم شده است!خشایار رادن: وضعیت سریال سازی کمدی راکد است / با مجموعه “بیداری در خواب” به تلویزیون می آیم