بیوگرافی محمد کاسبی
بیوگرافی محمد کاسبی
مجموعه: دنیای بازیگران
محمد کاسبی (زاده ۱۳۳۰ در تهران) بازیگر ایرانی است
نام و نام خانوادگی
محمد کاسبی
تولد
۴ خرداد ۱۳۳۰ – تهران
زمینه فعالیت
بازیگر
والدین
مراد کاسبی
ملیت
ایران
همسر
زهرا اردستانی
محمد کاسبی، شنبه ۴ خرداد ۱۳۳۰ شمسی در کوچه آبشار خیابان ری تهران متولد شد، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در محله نازیآباد تهران گذراند و تحصیلات خود را در دبستان رازی، دبیرستان الهی، فاتح، و رستاخیز به اتمام رساند.
محمد کاسبی (زاده ۱۳۳۰ در تهران) بازیگر ایرانی است.زندگینامه محمد کاسبی محمد کاسبی، شنبه ۴ خرداد ۱۳۳۰ شمسی در کوچه آبشار خیابان ری تهران متولد شد، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در محله نازیآباد تهران گذراند و تحصیلات خود را در دبستان رازی، دبیرستان الهی، فاتح، و رستاخیز به اتمام رساند و مدرک دیپلم را در سال ۱۳۵۰ اخذ کرد.محمد کاسب سیزده سالگی در کاخ جنوبی جوانان در میدان راه آهن با گروه تئاتر فعالیت تئاتر تقریباً نیمه حرفهای خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۰ همکاری و بازیگری در اداره تئاتر تهران را شروع نمود.او در کنکور سال ۱۳۵۰ شرکت کرد و در رشته پزشکی قبول شد اما به جهت علاقه به تحصیل تئاتر در دانشکده هنر زیبا، از پزشکی صرف نظر کرده و در سال ۱۳۵۱ به سربازی رفت.در سال ۱۳۵۳ پس از برگشتن از سربازی دوباره در کنکور شرکت کرد و در رشته بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر قبول شد و به دانشکده هنر دراماتیک راه یافت.محمد کاسبی پیش از تحصیل و در حین آن در دانشکده دراماتیک به دوبلوری پرداخت. او در دوران دانشکده نمایشنامه زیاد جمله «یک نمایش طولانی» به کارگردانی جعفر والی، نمایش «مدا» به کارگردانی منیژه معامدی، نمایش «مهتابی برای محرومین» به کارگردانی شهناز جابری زاده، نمایشنامه «مترسکها در شب»، «کارول»، «مسافران»، «در مه بخوان»، «بهترین بابای دنیا»، «عنکبوت» و… را بازی کرد. محمد کاسبی سال آخر دانشکده هنر دراماتیک بود که انقلاب به پیروزی رسید، با پیروزی انقلاب وی به مدت ۲ سال مسئول واحد نمایش رادیو بود و همزمان گویندگی در رادیو را نیز انجام میداد.بعد از انقلاب اولین نمایشنامهای که به روی صحنه تئاتر رفت کار گروه دانشجویان دانشکده دراماتیک بود که محمد کاسبی نیز عضو این گروه بوده و در آن ایفای نقش کرده است، این نمایشنامه در فروردین ۱۳۵۸ در تئاتر شهر به روی صحنه تئاتر رفته و نام این تئاتر «نهضت حروفیه» به نویسندگی شهید حسین قشقایی و کارگردانی داوود دانشور بود.محمد کاسبی در اوایل سال ۱۳۵۸ با چند دوستان حوزه اندیشه و هنر اسلامی را پایهگذاری کرد که بعدها نام این محل به «حوزه هنری» تغییر نمود، او همچنین مرکز هنر نمایشی وزارت ارشاد را نیز بنیانگذاری کرد. از اواسط سال ۱۳۶۰ کار دوبله، مدیریت واحدِ نمایش رادیو و مسئولیت مرکز هنر نمایشی همه را رها کرد و تمام وقت و تمرکز خود را معطوف به حوزه هنری و آغاز فیلم سازی برای حوزه کرد، اولین کار در حوزه هنری فیلم توبه نصوح بود.محمد کاسبی چندین نمایشنامه هم نوشته است که از جمله نمایشنامه چاپ شده نمایشنامه «زالو» و «بایگانی» را میتوان نام برد، نمایشنامه بایگانی علاوه بر اینکه به کارگردانی او به روی صحنه تئاتر شهر رفت در پنجمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس لوح تقدیر این جشنواره را نیز به دست آورد. او علاوه بر تمامی مسئولیتها چندین فیلمنامه نوشته و کارگردانی کرده است مثل فیلم نامه «شنا در زمستان» که از جشنواره معلم لوح تقدیر را دریافت کرده است و هم چنین فیلم «شته ها» و «قاصد» و چندین فیلمنامه دیگر هم نوشته است که به تصویب وزارت ارشاد رسیده و این فیلمنامهها در اختیار بنیاد سینمایی فارابی و اداره کل سینمای تجربی وزارت ارشاد قرار گرفته است، نام این فیلم نامهها «راز سهراب» و فیلم نامه «خانه» میباشد. او تعدادی دیگر فیلم نامه نوشته است که هرگز آنها را ارائه ننمود.محمد کاسبی در کنار بازیگری در حوزه هنری به فعالیت دیگری نیز مشغول بود.[۱]
محمد کاسب سیزده سالگی با گروه تئاتر فعالیت نیمه حرفهای خود را آغاز کرد
گفتگو با محمد کاسبی– دیگر از محمد کاسبی در سینما و تلویزیون خبری نیست. دلیل این موضوع را چه میدانید؟محمد کاسبی: من در طول یک سال گذشته هیچ پیشنهادی در عرصه سینما و تلویزیون نداشتم به همین خاطر در این مدت فعال نبودم. البته من نباید دلیل این موضوع را بگویم، بلکه شما باید این سوال را از افرادی بپرسید که در این عرصه مسئولیت دارند و از آنها بخواهید که دلیل کم کار شدن من را توضیح دهند.حالا شاید عدهای بگویند که در سینما باند و باندبازی است ولی به نظر من این حرفها ارزشی ندارد بلکه مهم این است که افرادی همانند من با این تجربیات و توان بالا برای انجام کار، هر روز از دست میروند و بعد از مدتی نیز از ذهنها فراموش میشوند.البته من میخواهم از مسئولین این حوزه بپرسم، آقای مسئول، شمایی که در این حوزه مسئولیت و قدرت دارید آیا اصلا متوجه این موضوع هستی که چه افرادی به خاطر سومدیریت شما مورد ظلم قرار گرفتهاند؟ پس چگونه میخواهی در مقابل خدا پاسخگو باشید؟درضمن من باید نقشهایی را قبول کنم که بعد از اینکه در آنها بازی کردم بتوانم در مقابل دیگران از آن نقش دفاع کنم. بنابراین باید صبر کنم تا زمانی که یک کار خوب به من پیشنهاد شود. البته بعض دوستانم میگویند: «محمدجان این چه کاری است که تو میکنی؟ همین نقشهایی که تو آنها را رد میکنی ما قبول میکنیم و پول آن را هم میگیریم و حال میکنیم! کسی هم در این مملکت نه با ما میگوید که چرا رفتی و این نقش را قبول کردی؟ و نه تو را تشویق میکنند که چرا نرفتی و نقش را رد کردی! پس نباید خودت را اذیت کنی.» ولی من درجواب آنها میگویم که من برای اینگونه زندگی گرفتن، هدفی دارم و معتقدم که لحظه به لحظه زندگی من تعریف دارد.-شما اگر در سینما مسئولیت داشتید، برای هنرمندان چه کار میکردید که اینگونه اتفاقات و ظلمها پیش نیاید؟محمد کاسبی: در یک دوره اخیر، فردی به سراغ من آمد و گفت: «وزیر تو را برای معاونت سینمایی وزارت ارشاد انتخاب کرده است.» من در جواب او گفتم که به ایشان بگو: من نمیآیم، نه اینکه دوست نداشته باشم به شما کمک کنم بلکه احساس میکنم در اجرای این مسئولیت ناتوانم. البته نه اینکه من در سمت مدیریتی سابقهای نداشته باشم، همچنان که من از بنیانگذاران حوزه هنری و مرکز هنر نمایشی وزارت ارشاد بودم و سوابق فعالیت مدیریتی زیادی در عرصه سینما و تئاتر دارم ولی من احساس کردم نه من توان حضور در این مسئولیت را دارم و نه آن فردی که پیشنهاد وزارت ارشاد به او شده بود، در قد و قواره قبول این مسئولیت بود.من سعی کردم هرکاری را که احساس میکنم توان انجام آن را ندارم، قبول نکنم. اما عدها افراد را میبینم که شاید یک صدم توان من را نداشته باشند و با پذیرفتن چنین مسئولیتهایی ضربه سنگینی به این حوزه میزنند و بعد از آن هم با خیال راحت از پشت یک میز مدیریت به پشت میز مدیریت بعدی میروند.بنابراین زمانی که شما میپرسید اگر در سینما مسئولیت داشتید، برای هنرمندان چه کار میکردید، من در جواب میگویم که من اصلا مسئولیتی را قبول نمیکنم که خارج از توانم باشد و بعد از آن بخواهم برای آن پاسخگو باشم.-فارغ از تمام این بحثها اگر بخواهید یک نقشهایتان را به عنوان نقش محبوب خود انتخاب کنید، به سراغ کدامیک میروید؟محمد کاسبی: من تا به حال در حدود ۷۰ اثر حضور داشتم و فکر میکنم بهترین بازی عمرم را در فیلم «مرگ دیگری» داشتم که دومین بازی من در جلوی دوربین بود. البته حضورم در فیلم سینمایی «بایکوت» را با اینکه کوتاه بود ولی آن نقش دوست داشتم. علاوه بر آن فیلم «پدر»، «بحران» و «زنگها» را هم از جمله کارهایم بودم که دوست داشتم.در کار تلویزیونی هم سریال «صاحبدلان» و «مریم مقدس» را خیلی دوست داشتم که بازی جانانهای در آنها داشتم. البته شاید سریالهایی مثل «خوش رکاب» در ذهن شما بیشتر باقی مانده باشد ولی من آثار متعددی در پرونده کاریم دارم که همه آنها را دوست دارم.
محمد کاسبی، از سال ۱۳۵۰ همکاری و بازیگری در اداره تئاتر تهران را شروع نمود
-شما از جمله افرادی بودید که بازیگری را با تئاتر شروع کردید، پس چرا بعد از مدتی دیگر در این عرصه حضور چندانی نداشتید؟محمد کاسبی: من از سن ۱۳ سالگی کار تئاتر را آغاز کردم و در دوران قبل از انقلاب نیز تئاتر کار میکردم و بعد از پیروزی انقلاب اولین نفری بودم که مسئول بخش نمایش رادیو شدم. اما مسائلی پیش آمد که من را به عنوان یک بازیگر به حیطه مسئولیت پذیری کشاند. البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین تئاتری که به روی صحنه رفت، نمایشی بود به نام «نهضت حروفیه» که ما آن را چهل شب اجرا کردیم.اما بعد از آن من وارد مسئولیت مختلف شورا ارشاد گرفته تا رادیو و مرکز هنر نمایشی شدم. در کنار آن نیز مدتی در حوزه هنری مسئول واحد تئاتر بودم و در کنار بازیگری، چندین نمایشنامه نوشتم که تعداد آنها در همان دوران منتشر شد. حتی چند جایزه در زمینه نمایشنامهنویسی گرفتهام ولی بازهم به دلیل مشغله کاری نتوانستم بیشتر از این در عرصه تئاتر فعالیت کنم.-آیا از آن دوران و روز فعالیتتان در عرصه تئاتر خاطرهای دارید که بخواهید برای مخاطبین بگویید؟محمد کاسبی: سالها پیش زمانی که آقای حسین پاکدل رئیس تئاترشهر بود، من به عنوان مشاور ایشان فعالیت میکردم. در همان دوران من نمایشی را آماده کردم که به روی صحنه ببرم ولی رئیس مرکز هنر نمایشی در آن زمان فردی بود که اخیراً شنیدم که در انگلستان زندگی میکند و با محتوای این نمایش مشکل داشت و میخواست آن را جمع کند. من در آن زمان دیدم که این افراد ا اندیشه من مشکل دارند. در نتیجه تصمیم گرفتم که اندیشههایم را برای خودم نگه دارم، کارگردانی را کنار بگذارم به سراغ بازیگری بروم!
فیلم شناسی محمد کاسبیسینمایی* رفقای خوب (۱۳۹۴)* آسمان هشتم (۱۳۸۹)* بدون اجازه (۱۳۸۹)* نطفه شوم (۱۳۸۷)* نفوذی (۱۳۸۷)* دیوار (۱۳۸۶)* نیما یوشیج شاعر شاعر شاعر شاعر (۱۳۸۵)* عروسک فرنگی (۱۳۸۴)* عزیزم من کوک نیستم (۱۳۸۰)* مریم مقدس (۱۳۷۹)* دنیای وارونه (۱۳۷۶)* کمین (۱۳۷۵)* براده خورشید (۱۳۷۴)* پدر (۱۳۷۴)* دایره سرخ (۱۳۷۴)* ماه و خورشید (۱۳۷۴)* حمله به اچ۳ (۱۳۷۳)* پناهنده (۱۳۷۲)* همسفر (۱۳۷۲)* بدوک (۱۳۷۰)* بحران (۱۳۶۶)* بایکوت (۱۳۶۴)* زنگها (۱۳۶۴)* استعاذه (۱۳۶۲)* دو چشم بیسو (۱۳۶۲)* توبه نصوح (۱۳۶۱)* مرگ دیگری (۱۳۶۱)تلویزیونی * تا صبح به کارگردانی مجید جوانمرد و محمد علی آهنگر ۱۳۸۵* خوشرکاب به کارگردانی علی شاه حاتمی* خوش غیرت به کارگردانی علی شاه حاتمی* یاور به کارگردانی علی شاه حاتمی* صاحبدلان به کارگردانی محمدحسین لطیفی* رعنا به کارگردانی سید داود میرباقری ۱۳۶۷–۱۳۶۹* سه در چهار به کارگردانی مجید صالحی* زن بابا به کارگردانی سعید آقاخانی نوروز ۱۳۸۹* خوشنشینها به کارگردانی سعید آقاخانی ۱۳۸۹* سه دونگ، سه دونگ به کارگردانی شاهد احمدلو ۱۳۹۰* فراموشی به کارگردانی مهدی سلطانی نوروز ۱۳۹۱* خوب بد زشت (۱۳۹۳)* حانیه [۱۳۹]کار «سیدجلال دهقانی اشکذری»* لطفاً دور نزنیم (۱۳۸۸)به عنوان کارگردان* شنا در زمستان (۱۳۶۸)* قاصد (۱۳۶۶)
محمد کاسبی
محمد کاسبی
محمد کاسبی
محمد کاسبی
منبع: wikipedia.org
دیگر مطالب…ناگفته کاسبی درباره ی بیماریش و شفا گرفتن از امام رضا ۷ چهره مشهوری که قلبشان گرفت بهترین بازیگران مرد دهه دوم جشنواره فجرچهره مشهوری که قلبشان گرفتگریم جدید امین حیایی و پشت صحنه سریال نوروز ۹۳ شبکه دو