داریوش قنبری: رئیسجمهور درباره عملکرد هیأتهایاجرایی پاسخ دهد
داریوش قنبری: رئیسجمهور درباره عملکرد هیأتهایاجرایی پاسخ دهد
مجموعه: اخبار سیاسی و اجتماعی
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲
انتخابات مجلس یازدهم کمتر از ۶۰ روز دیگر برگزار خواهد شد، اما در همین فاصله اندک و کوتاه جامعه همچنان نسبت به فضای انتخاباتی بیگانه است و انگار نمیخواهد فضای انتخاباتی به خود بگیرد.
مقایسه این فضا با دی ماه ۹۴ کاملا نمایانگر تفاوت فاحش شرایط سیاسی و اجتماعی در ماههای منتهی به انتخابات بود. در آن انتخابات همه برای حضور حداکثری در انتخابات از هفتهها پیش منتظر بودند و فعالیت میکردند، اما در این دوره اثری از آن شادی و نشاط انتخاباتی در جامعه دیده نمیشود. هرچند مسائلی مثل اتفاقات آبان ماه، شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم و عدم امیدواری به آیندهای معلوم و روشن باعث شده تا مردم چنین رویکردی نسبت به انتخابات اتخاذ کنند. در این میان برخی معتقدند که اگر شورای نگهبان عملکرد بهتری داشته باشد و ردصلاحیتهای کمتری را اعمال کند شاید مردم حضور بیشتری از خود به نمایش بگذارند. گرچه عملکرد هیأتهای اجرایی در ردصلاحیت چهرههای شاخص اصلاحطلب نشان داد که در این مورد نیز نباید چندان خوش بین بود.
برای بررسی راهکارهای مشارکت مردم در انتخابات، عملکرد هیأتهای اجرایی و لیست بندی اصلاحطلبان «آرمان ملی» با داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاحطلب و نماینده سابق مجلس به گفتوگو پرداخته است که میخوانید:
شرایط فعلی جامعه را در فاصله ۲ماه مانده به انتخابات چگونه میبینید و چه راهکارهایی برای مشارکت بیشتر مردم پیشنهاد میدهید؟
معتقدم در شرایط حاضر این دغدغه وجود دارد که فضای انتخابات سرد است و هنوز فضای جامعه بدان معنا انتخاباتی نشده و جنب و جوش انتخاباتی چندانی وجود ندارد. این مساله برخی را نگران کرده که طیف تند و افراطی از این فضای سرد و مشارکت پایین بهره ببرند و در نبود رقیب به موفقیت برسند.
واقعیت این است که رفتار انتخاباتی در جامعه ما تا روزهای آخر که به انتخابات نزدیک میشویم چندان قابل پیشبینی نیست و نمیشود بدان معنا از قبل پیشبینی کرد که چه اتفاقی میافتد. بهخصوص مردم نیز در جامعه ما همواره این را ثابت کردند که در شرایط بحرانی و در شرایطی که احساس خطر کنند حضور بیشتری در صحنه دارند. در شرایط بحرانی و مخاطرهآمیز ما شاهد حضور مردم در بزنگاههای حساس بودیم. اگر مردم در شرایط خاص نسبت به سر نوشت خود احساس خطر کنند قطعا خیلی از معادلاتی که افراطیون برای خود چیدهاند بهم خواهد خورد و آنهایی که از هم اکنون به زعم خودشان جشن پیروزی گرفتند قطعا به وضع دیگری دچار خواهند شد.
بهنظر میرسد اگر انتخاباتی رقابتی شکل بگیرد انگیزه حضور مردم در پای صندوقها نیز بیشتر خواهد شد و سطح مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر در خصوص مسائل اقتصادی و نابسامانیها باید ذهنیت مردم را در ارتباط با مسائلی که در کشور وجود دارد روشن کرد. آنچه هست جریان رقیب در مورد عملکرد دولت سوءاستفاده سیاسی میکند و تلاش دارد از نمد مشکلات اقتصادی برای خود کلاهی ببافد. در صورتی که اگر سهم دولت و جریان رقیب را در این اتفاقات ارزیابی کنیم خواهیم دید که سهم دولت شاید به اندازه یک دهم یا یک صدم جریان رقیب نیز نباشد و به نظر من دولت در این شرایط اقتصادی هیچ تاثیری ندارد که بخواهیم دولت را سرزنش کنیم.
همه میدانند در زمانی که طیف تند و افراطی دولت را در اختیار داشت زمینه برقراری این تحریمها چیده شد که آقای روحانی برای مدتی آن را متوقف کرد، اما در نتیجه کارشکنیهای ترامپ و همسویی برخی متغیرهای داخلی و جریان دلواپس، تحریمها بازگشت. لذا اگر دولت به مسائل و مشکلات اطلاعرسانی دقیقی داشته باشد، با مردم حرف بزند و جریان حامی دولت هم بهخوبی افکار عمومی را قانع کنند قطعا خوابی که تندروها برای مجلس یازدهم دیدهاند تعبیر نخواهد شد.
انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد هیأتهای اجرایی در خصوص رد صلاحیتها صورت گرفته است؛ اساسا نحوه عملکرد این هیأتها را چگونه ارزیابی میکنید؟
در مورد عملکرد هیاتهای اجرایی شاهد یکسری اتفاقات بودیم که در گذشته چنین اتفاقاتی رخ نمیداد. البته عملکرد این هیأتها در جاهای مختلف به روش یکسانی نبوده است. برخی جاها ریزشها کم بوده و به قانون توجه شده، اما در برخی از موارد از جمله تهران هیأتهای اجرایی به وظایف قانونی خود عمل نکردند. آنچه در تهران شاهدیم این است که هیأتهای اجرایی که در گذشته از مراجع ۴گانه استعلام میگرفتند و به استناد این مراجع به تایید یا رد افراد میپرداختند در این دور بدون توجه به ارائه سند، مدرک و دلیل خودشان نوعی نظارت استصوابی را اعمال کردند. اتفاقاتی افتاده که به نظر من بیشتر بوی مسائل سیاسی و جناحی میدهد. حال اینکه چرا این اتفاق در هیأتهای اجرایی افتاده و عمدتا یک جریان سیاسی با توجه به سلایق سیاسی رد صلاحیت شدند، انتظار داریم که مسئولان اجرایی پاسخ دهند.
البته گفته میشود تغییری که در قانون انتخابات در سال ۹۵ رخداده در این فرایند تاثیرگذار بوده و نقش دولت در هیأتهای اجرایی کمرنگتر شده است. اگر اینگونه است خود دولت باید توضیح دهد که این مسائل از چشم دولت دیده نشود. چرا که بخش زیادی از رد صلاحیت شدگان از حامیان و همفکران دولت هستند. با توجه به شعارهای این دولت و موضعگیری شخص رئیسجمهور در ارتباط با موضوع بررسی صلاحیتهای انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ این انتظار میرود که در ارتباط با عملکرد هیاتهای اجرایی در موضوع رد صلاحیتها حتما گزارشی به مردم ارئه شود.
تحلیل شما از چگونگی تهیه لیست اصلاحطلبان و سر لیستهای احتمالی آنها در تهران چگونه است؟
در مورد سرلیستی تهران فعلا صحبت از آقایان انصاری، مطهری و خانم مولاوردی است. به نظر من همانطور که گفته شده اصلاحطلبان در حوزههایی که کاندیدا داشته باشد لیست ارائه خواهند داد. رویکرد معقول و منطقی نیز همین است و نمیشود اصلاحطلبان به جریان انتخابات بیتفاوت باشند. شاید آنها نتوانند صددرصد را از آن خود کنند، اما به ۶۰ یا ۷۰ نیز میتوان رضایت داد. اصلاحطلبان باید از فرصت انتخابات استفاده کرده و به این نکته توجه کنند افرادی که در لیستها قرار میگیرند اصلاحطلبان واقعی باشند که وقتی موفق شدند در مسیر اصلاحطلبی حرکت کنند تا باعث دلسردی مردم نشوند.
آرمان ملی/ سهیل ثابت