بدون شک یکی از بزرگترین و پرسر و صداترین عناوین سال ۲۰۱۲ بازی Halo 4 است. پس از موفقیت Halo Reach و خداحافظی استودیوی Bungie با این سری، شک و تردید در خصوص کیفیت نسخه های بعدی افزایش یافت. وارث این بازی بزرگ، استودیوی تازه تأسیس ۳۴۳ Industries بود که اعضای آن تقریباً پس از پایان ساخت Halo 3 در حال شکل گیری بودند و مراحل پیش تولید Halo 4 را از همان زمان آغاز کرده بود. پس از معرفی نسخه چهارم این بازی در جریان مراسم E3 2011 هواداران در کنار شور و هیجان ناشی از این رونمایی، دچار ترس و دلهره نیز شدند. ترس از تغییرات بنیادی، کیفیت پایین و در نهایت ترس از نابودی عنوان محبوبشان، اما تیم ۳۴۳ با نام های بزرگ و معروفی که در خود جای داده بود، این ذهنیت را از بین برد.
داستان بازی Halo 4 در سال ۲۵۵۷ میلادی اتفاق می افتد. پس از پایان جنگ بین انسان ها و کاونانت ها در انتهای بازی Halo 3، مستر چیف به کورتانا می گوید: زمانی که به من نیاز داشتی، بیدارم کن و پس از آن در کپسول Cyro Chamber به خواب مصنوعی فرو می رود.
چیف مدت چهار سال و هفت ماه در آن حالت در سفینه ای که توسط کورتانا هدایت می شد باقی ماند تا این که در هنگام عبور سفینه از یک سیاره ناشناس کورتانا متوجه می شود که سیستم داخلی سفینه دچار مشکل شده و یک شیء بسیار بزرگ مانند آهنربا در حال کشیدن سفینه آن ها به داخل خودش است، اینجاست که کورتانا اقدام به بیدار کردن چیف می کند تا از آن مخمصه رهایی یابند و … بازی Halo 4 در قسمت گرافیک پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه های گذشته داشته است و یکی از زیباترین گرافیک ها را در بازی های انحصاری کنسول Xbox 360 داراست. محیط های وسیع و مختلف این بازی مانند مناطق کوهستانی، بیابانی، جنگلی، فضایی و … با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده اند. همچنین در این محیط های وسیع مناطق دور دست نیز به زیبایی هر چه تمام طراحی شده اند و به آن محیط ها جلوه ی ویژه ای بخشیده اند. از نکات حائز اهمیت محیط های بازی Halo 4، طراحی یکدست آن است. برای مثال در محیط های این بازی، مناطقی برای سنگر گیری، مخفی شدن، تک تیراندازی و … با ظرافت خاصی تعبیه شده است، به طوری که اصلا به چشم نمی آیند. همین نکات ریز باعث شده است که محیط های این بازی، مصنوعی به نظر نرسند و حسی طبیعی بودن را به بازیکننده القا کنند. کارکترها نیز با جزئیات فراوان ساخته شده اند، کافیست به زره مستر چیف یا کورتانا نگاهی بیاندازید تا به اوج زیبایی کار پی ببرید. یکی از قسمت های فوق العاده ی این بازی نورپردازی شاهکار آن است. به جرات می توان گفت یکی از بهترین نورپردازی های بازی های این نسل متعلق به بازی Halo 4 است. تابش نور خورشید به روی اجسام و سایه ای که تشکیل می شود باعث بوجود آمدن مناظری شده است که تا سال ها آن ها را از یاد نخواهید برد. اما در طراحی افکت آب، آتش و بافت اجسام موجود در محیط از قسمت های دیگر گرافیک این بازی ضعیف تر عمل شده است و به نوعی اگر این موارد هم مانند نورپردازی و طراحی محیط ها، عالی بودند، گرافیک این بازی بی نقص می شد.