(۹۵/۱۰/۱۷) تغییرات:
نسخه فشرده شده FitGirl قرار گرفت.
به رسم هر ساله کمپانی کونامی امسال نیز جدیدترین بازی شبیه سازی ورزشی خود به نام Pes 2017 را برای رایانه های شخصی عرضه کرده است. بازی به نسبت نسخه گذشته خود پیشرفت فراوانی در همه زمینه ها کرده است و یک بروزرسانی صرف بر نسخه قبلی به حساب نمی آید. بازی به لطف استفاده از موتور بازی سازی Fox Engine که در سری بازی های Metal Gear هم از آن استفاده شده است از گرافیک زیبا و چشم نواز و فیزیک کاملا طبیعی بهره می برد و استدیو سازنده به این هم بسنده نکرده و با بهینه کردن بیشتر آن باعث ارتقاء هر چه بهتر بازی شده است. یکی از ضعف های سری Pes در مقابل رقیب اصلی آن یعنی Fifa در تعداد کمتر تیم های لایسنس شده در بازی است که در این نسخه کمپانی کونامی با بستن قرارداد با تیم های مختلف سعی کرده است تا حد ممکن این ضعف را پوشش دهد و با اضافه شده این موارد به لایسنس لیگ قهرمانان اروپا تجربه کاملی را در اختیار گیمر ها قرار دهد.
ویژگی های بازی Pes 2017 (به نقل از وبسایت زومجی):
واقعگرایی، اصلیترین هدف کونامی:
کونامی رسما اعلام کرده که هدفش در ساخت PES 2017، شبیهتر کردن بازی به یک فوتبال واقعی است؛ به نوعی که تجربه بازی کردن این بازی، قرار است شبیه به تماشای یک فوتبال واقعی باشد. برای رسیدن به این منظور، کونامی ابتدا تمرکز زیادی روی خلق یک گرافیک باورپذیر دارد و پس از آن هم تمرکز بر روی پیریزی یک گیمپلی کاملا واقعی. در زمینه گرافیک، امسال شاهد رقابت جالبی بین PES و فیفا خواهیم بود. فیفا با استفاده از موتور فراستبایت قطعا گرافیک زیبایی ارائه خواهد کرد و PES هم کماکان از موتور بسیار قدرتمند فاکس (Fox Engine) برای خلق جلوههای بصری خود استفاده میکند که قدرت آن، در نسخه سال ۲۰۱۶ این بازی کاملا مشهود بود.
موتور فاکس با اینکه بسیار قدرتمند است و برای مثال در بازی Metal Gear Solid V گرافیک بسیار زیبایی توسط آن خلق شده بود، ولی وقتی اولین بار در سری PES مورد استفاده قرار گرفت، در خلق فیزیکی طبیعی ناکام بود. این امر به مرور و در هر نسخه تا حدودی بهبود پیدا کرد و در PES 2016 به حد نسبتا خوبی رسید. انتظار داریم تا در نسخه ۲۰۱۷ بازی، فیزیک همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و بالاخره حد نهایی قدرت موتور فاکس را در بازی ببینیم. از حیث طراحی چهره بازیکنان، چمن و دیگر جلوههای بصری مثل افکتهای باران، سری PES همواره عملکرد خوبی داشته و PES 2017 هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
المانهای جدید گیمپلی:
بی هیچ شک و تردیدی، گیمپلی اصلیترین رُکن یک بازی فوتبال است. همین المان بود که توانست از PES 2006 یک بازی فوقالعاده بسازد و ضعف در همین مورد است که باعث شده نسخههای اخیر این سری چندان موفق ظاهر نشوند. کونامی با آگاهی کامل از این موضوع، قصد دارد تا یک گیمپلی بینقص در PES 2017 خلق کند و از این طریق به هدف اصلی خود که همان واقعی بودن بازی است، برسد. برای این منظور، PES 2017 از یک فوتبال فانتزی فاصله خواهد گرفت و سرعت آن تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. بهعلاوه از آنجایی که فوتبال یک ورزش تیمی است، دیگر شاهد جولان دادن مهاجمین سرعتی و تکنیکی در بازی نخواهیم بود و دیگر نمیتوان مانند نسخههای اخیر (بیشتر نسخههای قبل از سال ۲۰۱۶) این سری با یک بازیکن نصف تیم حریف را دریبل کرد و به گل رسید. تمرکز بر روی اهمیت بازی تیمی، در نسخه ۲۰۱۶ بازی کاملا نمود داشت و در این نسخه کونامی وعده داده که این ویژگی را به حد کمال برساند. در همین راستا شاهد یک ویژگی جدید با نام Total Team Control هستیم که به گیمر اجازه میدهد پیش از بازی، یک سری استراتژی برای تاکتیک کلی تیم خود طراحی کند و سپس فقط با استفاده از یک کلید و بنا به موقعیتی که در بازی رخ میدهد، خیلی سریع بین آنها سوییچ کند.
برای مثال میتوانید تاکتیک تیمی خود را «تیکی تاکا» انتخاب کنید و شاهد باشید که بازیکنانتان چطور سعی در جایگیری درست برای دادن پاسهای کوتاه و تکضرب میکنند. یا میتوانید در برابر حریفهای قدرتمند، سیستم «اتوبوسی» را انتخاب کنید و شاهد تجمع لایه لایه بازیکنان خودی در محوطه دفاعیتان باشید. قطعا فاصله گرفتن بازی از فوتبال انفرادی و رفتن آن به سمت ارائه یک تجربه تیمی از فوتبال، موردی است که میتواند PES 2017 را به یک بازی شبیهساز واقعی تبدیل کند. Precise Pass، دیگر ویژگی است که در این نسخه به منظور بهبود گیمپلی به بازی اضافه شده است. به لطف این سیستم، پاسکاری در بازی کاملا شبیه به واقعیت خواهد بود و جهت ارسال و میزان قدرت پاس، کاملا نقشی تعیینکننده در رسیدن آن به بازیکن همتیمی خواهد داشت.
هوش مصنوعی کاملا جدید:
در یک بازی فوتبال هوش مصنوعی اهمیت بالایی دارد. در PES 2017 کونامی از یک سیستم هوش مصنوعی کاملا جدید استفاده کرده که توانایی یادگیری حرکات گیمر را دارد. به این صورت که بازیکنان کنترل شده توسط هوش مصنوعی، دیگر رفتاری قابل پیشبینی از خود بروز نخواهند داد و بسته به نوع بازی شما، تاکتیکهای متفاوتی اتخاذ خواهند کرد. این مسئله در مورد بازیکنان تیم خودتان و هوش مصنوعی کلی بازی هم صدق میکند، به این صورت که مثلا مشاهده خواهید کرد دفاع چپ تیمتان در صورت خلقشدن فضای کافی، حرکت خواهد کرد و به فاز هجومی اضافه خواهد شد. یا مدافعان شما رفتار طبیعیتری از خود بروز خواهند داد و به جای اینکه بیمهابا به سمت بازیکن حریف یورش ببرند، سعی خواهند کرد تا فضاهای خالی را پوشش بدهند.
کونامی برای اولین بار از این هوش مصنوعی در بازی PES استفاده میکند و در صورتی که بتواند این المان را به درستی در بازی خود پیادهسازی کند، شاهد یک فوتبال به مراتب واقعیتر نسبت به نسخههای پیشین خواهیم بود. همچنین هوش مصنوعی دروازهبانها هم در بازی بهبود زیادی خواهد داشت و شاهد واکنشهای طبیعیتر آنها خواهیم بود. دروازهبانها اصلیترین نقطه ضعف PES 2016 بودند که انتظار میرود در نسخه جدید و به لطف هوشمصنوعی قدرتمند بازی، شاهد رفع این مشکل باشیم.
بازیکنان واقعیتر:
دیگر قدم کونامی برای رسیدن به تجربهای واقعی، خلق بازیکنانی است که به شکلی کاملا واقعی فوتبال بازی میکنند. اولین ویژگی که برای رسیدن به این منظور در بازی گنجانده شده، Real Touch نام دارد. این سیستم باعث میشود تا نحوه کنترل و حمل توپ توسط بازیکنان کاملا طبیعی باشد؛ طبیعی از این منظر که ممکن است یک بازیکن تحت فشار و استرس در کنترل یک توپ ساده دچار مشکل شود (دقیقا شبیه به چیزی که در واقعیت رخ میدهد) یا ممکن است یک کنترل توپ بینقص باعث خلق موقعیتی عالی برای گلزنی شود.
راهکار بعدی کونامی برای هرچه طبیعیتر کردن بازیکنان، طراحی یک سری انیمیشنهای جدید است که به استناد اعلام رسمی این کمپانی، شاهد بیش از صدها انیمیشن جدید در بازی خواهیم بود. این عامل باعث میشود که برای مثال حرکات یک مهاجم سریع مانند جیمی واردی، با حرکات یک مهاجم کُند و تنومند کاملا متفاوت باشد. به علاوه در حین کنترل بازیکنان مشهوری مثل رونالدو، کاملا حرکاتی را مشاهده خواهید کرد که رونالدو در دنیای واقعی بروز میدهد.
سیستم گزارشگری بهبود یافته:
یکی از انتقادات همیشگی به سری بازیهای PES، عدم پیشرفت در گزارشگران بازی است. البته اشتباه نکنید، طرفداران مشکلی با جیم بگلین و پیتر دروری ندارند، بلکه مشکل اصلی اینجا است که گزارش این دو فرد، در طی نسخههای اخیر بازی هیچ تغییری نکرده و همان مواردی که در نسخههای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بازی شنیدیم، در نسخه ۲۰۱۶ هم توسط آنها گفته میشد. به همین دلیل هم با اینکه این دو گزارشگر مطرح کماکان وظیفه گزارش بازیها در نسخه جدید را برعهده خواهند داشت، ولی کونامی وعده داده که شاهد پیشرفت قابل توجهی در این بخش خواهیم بود.
بهعلاوه سازندگان تغییرات گستردهای هم در گزارشگران پرتغالی بازی اعمال کردهاند و میلتون لیته و ماریسیو نوریگا جایگزین سیلویو لوییز و مائورو بتینگ خواهند شد.
بهبود بخش Edit Team:
ویژگی Edit Team یکی از بهترین قابلیتهای سری PES است. با اینکه این مجموعه همواره از لایسن نبودن برخی تیمها رنج میبرد، ولی امکان ویرایش تیمها و بازیکنان باعث میشود تا گیمرها به راحتی بتوانند تیم دلخواه خود را در بازی طراحی کنند. کونامی سال گذشته امکان استفاده از تصاویر را در بازی فراهم کرد که به موجب آن گیمرها میتوانستند بازیکنانی با چهره خودشان در بازی بسازند. حال در نسخه ۲۰۱۷، یک ویژگی جذاب دیگر به این بخش اضافه شده که امکان به اشتراک گذاری تیمها و بازیکنان ویرایش شده است. مثلا اگر یکی از دوستان شما کاملا لیگ جزیره و تیمهای آن را ویرایش کرده باشد، کافی است آن را با شما به اشتراک بگذارد تا شما هم بتوانید از این تیمها استفاده کنید.
نقل و انتقالات بروز:
بدون شک اصلیترین مشکل سری PES، بروز نبودن ترکیب تیمها است. برای مثال در نسخه سال ۲۰۱۶ بازی، طرفداران یوونتوس هنوز هم شاهد حضور بازیکنانی مثل پیرلو یا ویدال در تیم خود بودند و با اینکه گیمرها ترجیح میدهند تا بازیکنان جدید تیم محبوب خود را در بازی کنترل کنند، مجبورند مدت زمان نسبتا طولانی برای بروزرسانی ترکیب منتظر بمانند. ولی خوشبختانه دیگر خبری از این مشکل در PES 2017 نخواهد بود و بازی در روز عرضه یک بروزرسانی شامل جدیدترین نقل و انتقالات دریافت خواهد کرد. همچنین یک ویژگی جدید هم به بازی اضافه شده که تقریبا مشابه آن را در سری فیفا شاهد هستیم. به این صورت که هر هفته و پس از تمام شدن بازیهای لیگهای دنیا، یک فایل کوچک برای PES 2017 عرضه خواهد شد که مشخصات بازیکنان را بسته به عملکرد آنها در دنیای واقعی بروز میکند.
لینک منبع: تمام چیزهایی که درباره PES 2017 می دانیم