سرانجام؛رونمایی از هیولای هیبریدی مرسدس اولین خودروی جادهای با پیشرانه فرمول یک
سرانجام؛رونمایی از هیولای هیبریدی مرسدس اولین خودروی جادهای با پیشرانه فرمول یک
مجموعه: دنیای خودرو
سرانجام پس از مدتها انتظار، انتشار تیزرهای مبهم و عذاب دادن علاقهمندان، مرسدس-آامگ از هیولای خود در نمایشگاه فرانکفورت پردهبرداری کرده و به جهانیان اولین خودروی جادهای قانونی با پیشرانهٔ فرمول یک را نشان داد.
به گزارش پدال،این هایپرکار خارقالعاده، همانطور که مشخص شده بود، پروجکت وان نام دارد. نیروی این اعجوبه توسط نسخهٔ تجدیدنظر شدهٔ سیستم هیبریدی خودروی فرمول یک W08 مرسدس تأمین میشود که از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری V6 توربو به همراه چهار موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانهٔ درونسوز این خودرو میتواند به 11 هزار rpm برسد که برای رسیدن به چنین چرخش بالایی، بجای سوپاپهای معمولی از سوپاپهای پنوماتیک استفاده شده است.
دو موتور الکتریکی که در جلوی خودرو قرار گرفتهاند، واحدهای پیشرفتهای هستند که توانایی دوران تا 50 هزار دور در دقیقه را دارند درحالیکه بهترین موتورهای الکتریکی فعلی حداکثر میتوانند به 20 هزار rpm دست پیدا کنند. موتور الکتریکی سوم اما بهصورت یکپارچه درون توربوشارژ قرار دارد و چهارمین موتور الکتریکی نیز مستقیماً روی موتور درونسوز نصب شده است. هریک از موتورهای الکتریکی جلو 160 اسب بخار قدرت تولید میکنند و موتورهای الکتریکی سوم و چهارم نیز هرکدام قدرت یکسانی معادل 120 اسب بخار دارند درحالیکه خروجی کلی این سیستم بیش از 1000 اسب بخار اعلام شده است.
مرسدس-آامگ ادعا میکند که در قوای محرکهٔ پروجکت وان نهتنها تأخیر توربو حذف شده که حتی پاسخدهی آن از یک پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی هم بیشتر و سریعتر است. این مهم نهفقط از طریق گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بلکه به لطف توربوشارژری با نیروی کمک الکتریکی حاصل شده است؛ بنابراین مطمئناً این یک قوای محرکهٔ هیبریدی معمولی نیست. این سطح جدیدی از مهندسی است که برای اولین بار به جادههای عمومی راه پیدا میکند. همانطور که قبلاً میدانستیم، به گفتهٔ مرسدس-آامگ، این هایپرکار میتواند به سرعتی بیش از 350 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما آیتم جدیدی که در مورد پروجکت وان اعلام شده این است که قادر است در کمتر از 6 ثانیه از صفر به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد.
دیگر اطلاعاتی که از این شاهکار آلمانی منتشر شده عبارتاند از اینکه میتواند تا 25 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند و از سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر با کنترل گشتاور استفاده میکند. نیروی موردنیاز موتورهای الکتریکی از یک پکیج بزرگ باطریهای لیتیوم یون تأمین میگردد که بهتنهایی 220 کیلوگرم وزن داشته و درواقع چهار برابر سلولهای بیشتری از باطریهای خودروی فرمول یک مرسدس بنز دارند. همچنین این باطریها به سیستم خنککنندهٔ سلولی هم مجهز هستند. به گفتهٔ سازنده، در شرایط رانندگی عادی، تا 80 درصد از انرژی ترمز گیری احیا شده و به باطریها منتقل میگردد. علاوه بر این، سیستم الکتریکی پروجکت وان نیز با توان 800 ولت کار میکند که دو برابر ولتاژ خودروهای پلاگینهیبریدی معمولی است.
انتقال نیرو به چرخهای عقب از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک کاملاً جدید صورت میگیرد که بهطور خاص برای پروجکت وان توسعه پیدا کرده است. این گیربکس که بهصورت هیدرولیکی فعال میشود، دو حالت تعویض دندهٔ اتوماتیک و دستی را ارائه میکند که کنترل حالت دستی از طریق پدالهایی منحصربهفرد صورت میگیرد. گفته شده بیش از 670 اسب بخار از خروجی کلی قوای محرکه به چرخهای عقب منتقل میشود. پایه و اساس این ماشین را یک بدنهٔ فیبر کربنی مونوکوک با استحکام بالا تشکیل داده است درحالیکه پیشرانه و گیربکس یکپارچهٔ آن بهطور کامل توسط تعلیق عقب پشتیبانی میشود.
در داخل پروجکت وان، دو نمایشگر 10 اینچی با رزولوشن بالا تعبیه شده که یکی از آنها در جلوی راننده قرار گرفته و در اصل صفحه آمپر خودرو است درحالیکه دیگری در کنسول مرکزی نصب شده است. همچنین در اینجا غربیلک فرمان منحصربهفردی استفاده شده که از غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک الهام گرفته و بخشهای بالایی و پایینی آن صاف است. در روی این غربیلک، دکمههایی برای انتخاب حالات مختلف رانندگی و تنظیمات تعلیق به همراه چراغهای LED نشانگر تعویض دنده قرار گرفته است. غیرازاین موارد، در کابین پروجکت وان تنها دو صندلی دیده میشود که ثابت هستند اما در عوض پدالها و غربیلک فرمان قابلیت تنظیم داشته و برای رانندگان مختلف بهراحتی جابجا میشوند.
از تجهیزات این هایپراسپرت فوقالعاده نیز میتوان به سیستم تهویه مطبوع و دوربین دید عقب اشاره کرد که آخری کاملاً موردنیاز است چراکه در این خودرو پنجرهٔ عقب وجود ندارد. رینگهای جلوی پروجکت وان 19 اینچی و رینگهای عقبی 20 اینچی هستند که هر چهارتا با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پوشیده شدهاند. ترمزها نیز بهصورت استاندارد از نوع کربن سرامیکی هستند.
مرسدس-آامگ تنها 275 دستگاه از پروجکت وان را تولید خواهد کرد که همگی بهصورت فرمان چپ ساخته شده و هریک 2.27 میلیون یورو معادل 2.7 میلیون دلار قیمت دارند. تمامی این تعداد بهطور کامل فروخته شدهاند اما نباید انتظار داشت که بتوانیم بهزودی این هایپرکار را در جادهها ببینیم چراکه سازنده پیش از عرضهٔ پروجکت وان به بازار هنوز باید به مدت 18 ماه توسعهٔ آنها را ادامه دهد. درنهایت در مورد این شاهکار چهارچرخ تنها میتوان گفت که به معنای واقعی کلمه فرمول یک را به خیابانها آورده است.