عملکرد ضعیف کیا پیکانتو و پژو 208 در تستهای تصادف فیلم
عملکرد ضعیف کیا پیکانتو و پژو 208 در تستهای تصادف فیلم
مجموعه: دنیای خودرو
پس از اینکه مجموعهی لاتین انکاپ تستهای تصادف خود را روی کیا پیکانتو و پژو 208 انجام داد و نتایج حاصله ناامیدکننده بودند، بار دیگر نگرانیها دربارهی خودروهایی که منحصراً برای بازارهای نوظهور ساخته میشوند افزایش یافت.
پدال – پژو 208 ابتدای امر در سال 2014 تست شده و در آن زمان 3 ستارهی ایمنی را به دست آورده بود اما 208 ساخته شده در برزیل پس از تستهای برخورد جانبی یک ستارهی خود را از دست داد. در مقایسه با نسخهی اروپایی، این سوپرمینی فرانسوی فاقد ایربگ های جانبی و تقویتکنندههای ساختاری است که همین امر منجر به نفوذ بالا به بدنه شده و حفاظت جانبی ضعیفی برای سر و سینه ایجاد میکند.
پژو با وجود 6 ایربگ و تقویتهای ساختاری بدنه موفق به کسب 5 ستارهی ایمنی در یوروانکاپ شده است.رئیس مجموعهی لاتین انکاپ، ماریا رودریگز میگوید:لاتین انکاپ برای استراتژی فروش خودروهای پژو متأسف است. حفاظتهای بخش جانبی خودرو از سال 1995 در اروپا اجباری شده اما این خودروساز در بازارهای محلی به این قوانین عمل نمیکند. پژو 208 یک خودروی سطح بالا و موفق در اروپا است و از جدیدترین پلتفرمهای این خودروساز سود میبرد. شرم بر پژو!دبیر کل سازمان آقای الخاندرو فوراس درخواست کرده اگر واقعاً اهمیتی به مشکل ایمنی خودروهای فروخته شده در آمریکای لاتین و منطقهی کارائیب قائل هستند، قوانین سازمان ملل توسط دولتها بهصورت یکسان انجام شوند.
او این سخنان را پس از نتایج ضعیف کیا پیکانتو که هیچ ستارهی ایمنی را به دست نیاورد به زبان آورد. پیکانتو در تست حفاظت از سرنشینان بالغ ضعیف عمل کرد درحالیکه در تستهای برخورد از جلو پایدار توصیف شده بود.
این خودرو به علت نتایج فاجعه باری که در تستهای برخورد از جلو به دست آورده بود، تست تاثیر برخورد جانبی را انجام نداد بااینحال لاتین انکاپ خاطرنشان کرد که این خودرو ساختار جانبی پایه و حفاظت داخلی حداقلی را فراهم میسازد، چیزی که بیش از 208 گرانتر است. فقدان کمربند ایمنی 3 نقطهای و دستورالعمل اشتباهی برای نصب سیستم نگهداری کودک CRS منجر شد تا این خودرو یک ستاره را برای حفاظت از سرنشینان خردسال دریافت نماید.
شایان ذکر است که لاتین انکاپ مدل پایهی پیکانتو که بدون ایربگ است را آزمایش نموده و همین نبود ایربگ منجر به نتایج ضعیف گردیده است. باید گفت که پیکانتو مجهز به 6 ایربگ، سیستم کنترل پایداری و کمربند ایمنی 3 نقطهای در تست تصادف یوروانکاپ 4 ستاره را به دست آورده است.
نتایج ضعیف کسب شده توسط کیا پیکانتو و پژو 208 در ادامهی مجموعه نتایج ضعیفی است که توسط برخی خودروهای ساخته شده در هند به دست آمده که از جملهی آنها میتوان به رنو کوئید اشاره کرد که در تست ماه پیش انکاپ اصلی، هیچ ستارهای را برای حفاظت از سرنشینان بالغ به دست نیاورد.