

قصاص یا حبس دهساله
مجموعه: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار : شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
برای اجرای قصاص وجود عنصر عمدباید برای قاضی احراز شود
آرمان ملی از دیدگاههای متفاوت سه فقیه درباره مجازات پدر رومینا گزارش می دهد
قتل ناموسی اتفاق تلخی است که در همه جوامع تجربه شده است. در واقع قتل در همه حالتهای آن نکوهیده است و قاتل به دشواری میتواند خود را از پیامدهای آن برهاند. اهمیت موضوع را میتوان در نگاه ادیان ابراهیمی به روشنی دید. گفته میشود که هرکس جانی را بگیرد، گویی جان همگان را ستانده است و البته در سوی دیگر، هر کس جانی را نجات دهد گویی همگان را نجات داده است.
عقوبت قتل، با توجه به فرهنگهای مختلف، با هم تفاوت دارد اما هیچفرهنگی حکم به رهایی قاتل نمیدهد. در قتلهای ناموسی داستان قدری سختتر است، به خصوص اگر قاتل پدر باشد. در این وضعیت شرایط به قدری پیچیده میشود که نگاههای متعدد و متفاوت بدیهی بهنظر میرسد. در ماجرای قتل رومینا، هیچکس با عقوبت قاتل مخالف نیست و ایبسا که فشار افکار عمومی بر نوع عقاب تاثیر بگذارد، اما مسالهای در این میان وجود دارد. بهدلیل حساسیت عمیق افکار عمومی که در اطراف این پرونده شکل گرفته، عدهای با قصاص قاتل موافقند و بینگاهی به محدودیتها و محذوریتهای فقهی بر آن پافشاری میکنند. در سوی دیگر برخی فقها، معتقدند که نباید از چارچوبهای تعیین شده فقهی خارج شد. تفاوت این دو نگاه، زنده ماندن یا زنده نماندن قاتل است. بهنظر میرسد، افکار عمومی هم بر سر دوراهی قرار گرفته باشد. در حالی که در سالهای اخیر برخی فعالیتها حول تغییراتی در عقوبت قتل مطرح بوده، اکنون به واسطه انرژی سنگینی که افکار عمومی به این پرونده وارد میکند، فریاد «قصاص، قصاص» از همه سو بلند شده است.
نکته این است که اگر قاتل قصاص شود، بخشی از فعالیتهای گذشته در باب تغییر قانون، مستوجب سکوت خواهد بود و اگر قاتل قصاص نشود، افکار عمومی بهشدت آزرده خواهد شد. میگویند مسیر دشوار در نهایت به قله رهایی ختم میشود و در این پرونده خاص، مطرح شدن دیدگاههای متفاوت میتواند تاثیری ماندگار داشته باشد. شاید با طرح چنین موضوعاتی، در نقطهای دورافتاده از این سرزمین، دست قاتل قبل از قتل، لحظهای بلرزد و دست پدری به خون فرزند، هر چند گناهکار آغشته نشود.
احکام اولیه و تغییر ناپذیر
یک عضو مجلس خبرگان میگوید: قصاص نشدن پدر بهدلیل قتل فرزند، از احکام اولیه و تغییرناپذیر است و مجازات ۳ تا ۱۰ سال حبس در صورتی که سختگیریهای لازم انجام شود، کافی است؛ اما یک استاد فقه و حقوق میگوید افزایش مجازات تعزیری میتواند در قالب مجازات اسلامی از مسیر لایحه قضائی یا ورود مستقیم نمایندگان انجام شود.
حکم قتل عمد در کشور ما بر اساس فقه و قانون، قصاص است، البته این حکم استثناهایی هم دارد. یکی از آنها این است که قاتل، پدر مقتول یا از اجداد پدری وی نباشد. در چنین صورتی بر اساس قانون، قاضی مخیر است مجرم را به حبس بین ۳ تا ۱۰ سال بر اساس شدت جرم محکوم کند. پس از قتل هولناک رومینا توسط پدرش، بسیاری از افراد جامعه معتقدند معافیت پدر رومینا از قصاص و تنها حبس وی به مدت ۳ تا ۱۰ سال نمیتواند عادلانه باشند و خواهان آناند که پدر این دختر ۱۳ساله به اشد مجازات محکوم شود.
این خواسته گاه از سوی کسانی نیز مطرح میشود که پیشتر معتقد بودند مجازات قصاص یا همان اعدام باید بهطور کامل ملغی شود. با این حال، بسیاری از وکلا و حقوقدانان معتقدند مجازات درنظر گرفته شده برای این جرم، تناسب و سنخیتی با جرم ندارد.
به همین دلیل پیشنهاد میدهند راهکاری فقهی برای تشدید مجازات پدرانی که فرزند خود را میکشند پیدا شود و اگر این کار ممکن نبود، حداقل مجازات تعزیری تعیین شده افزایش یافته و با نوع جرم سنخیت پیدا کند و به عاملی بازدارنده برای چنین قتلهایی تبدیل شود. با این حال، کارشناسانی هم وجود دارند که معتقدند حکم فقهی این مساله تغییر ناپذیر است و از سوی دیگر، مجازت تعزیری ۳ تا ۱۰ سال نیز در صورتی که بهصورت کامل انجام شود برای مجرم کفایت میکند.
آیتا… محمدحسین احمدی شاهرودی عضو مجلس خبرگان و معاون پیشین دیوان عالی کشور در گفتوگو با ایرناپلاس با اشاره به اینکه حکم قصاص نفس در صورتی انجام میشود که قاتل پدر یا از اجداد پدری مقتول نباشد، میگوید: این، یک حکم شرعی اولیه بوده و تغییر ناپذیر است و نهفقط در فقه شیعه، بلکه علمای اهل سنت هم به این حکم رأی دادهاند که پدر و جد پدری بهدلیل قتل فرزند قصاص نمیشوند و اهل سنت حتی مادر را هم در قتل فرزند مستحق قصاص نمیدانند.
احمدی شاهرودی از جمله کسانی است که معتقد است حبس بین ۳ تا ۱۰ سال پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است، کافی بوده و بازدارندگی لازم را دارد. وی درباره بازدارندگی مجازات بین ۳ تا ۱۰ سال میگوید: بله، از نظر من این مدت بازدارندگی دارد. وی ادامه میدهد: در بعضی روایات تحلیلی آورده شده است که چرا پدر نباید در صورت قتل فرزند خود قصاص شود. دلیل هم این است که پدر سبب وجود فرزند است و فرزند نمیتواند سبب عدم پدر شود. همه علما و فقها این حکم را پذیرفتهاند و همه حکم به تعزیر، دیه و کفاره دادهاند.
ماده ۳۰۱ قابل تجدید نظر است
اما آیتا… محقق داماد نظر متفاوتی دارد و میگوید: بهنظر میرسد در مباحث مجازاتها، مادام که در اجتهاد شیعی بازاندیشی فقهی صورت نگیرد اینگونه جنایات را، آن هم به نام «غیرت دینی» به نحو مکرر مشاهده خواهیم کرد. وی با بیان اینکه نقطه اصلی کلام مالکیان این است که برای اجرای قصاص رکن اصلی، وجود عنصر عمد است که باید قاضی این عنصر را احراز کند، میگوید: با توجه به وجود عاطفه شدید پدر نسبت به فرزند، اصل قضائی در این مورد عدم وجود عمد است.دسترسی به بازی هاوقابلیت های جدیدقیمت بلیط زمینی وهوایی رواینجامقایسه کن
افزون آنکه همواره فرزند مشمول تادیب پدر است. پدر تلاش میکند که فرزندش را تادیب کند و امکان عادی این مطلب وجود دارد که در حال غضب دستش به خطا برود و منجر به قتل وی شود و لذا مادام که احتمال عدم وجود قصد قتل، جدّی است، قصاص جاری نمیگردد و قتل، شبه عمد و یا خطا تلقی میشود. اما در مواردی که نحوه انجام قتل بر وجود قصد و پیشبینی قبلی و سبق تصمیم دلالت دارد، قصاص جاری میگردد.
محقق داماد با اشاره به بند ب ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مورخ ۱۳۹۲، در مورد قتل عمد مقرر که: «هرگاه مرتکب، عمدا کاری انجام دهد که نوعا موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، میگردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد، ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعا موجب آن جنایت یا نظیر آن میشود». میگوید: بهنظر میرسد از نظر فقهی این حکم قابل خدشه است، زیرا مقنن قصد ارتکاب جنایت را لازم ندانسته و چنین بهنظر میرسد که در این نوع قتل احراز قصد کشتن برای عمدیبودن آن لازم نیست، در حالی که احراز قصد قتل همه جا لازم است.
مذهب مالکی نظر متفاوتی دارد
اما حجتالاسلام محمدحسین بیاتی، رئیس دانشگاه عدالت میگوید که به لحاظ قصاص حکم همان چیزی است که در مذاهب مختلف فقهی اسلام پذیرفته شده است. بجز مذهب مالکی بقیه مذاهب بر این امر اتفاقنظر دارند در صورتی که پدر فرزند خود را به قتل برساند قصاص نمیشود.
البته مالکیها هم تفسیری در مساله دارند نه اینکه مخالف آن باشند. مالکیها معتقدند شفقت و عطوفتی که در برخوردهای بین پدر و فرزند وجود دارد سبب میشود امکان احراز عنصر عمد در قتل با مشکل مواجه شود؛ بنابراین مالکیها ادعا میکنند علیالاصول این قتل عمد نیست، مگر اینکه دلالتی وجود داشته باشد که پدر بهصورت تصادفی و بدون سوءنیت این کار را نکرده، بلکه با نقشه قبلی فرزند خود را کشته است که در این صورت قصاص ثابت است. رئیس دانشگاه عدالت میافزاید: البته در روایات داریم پدری که قصاص نمیشود، اینطور نیست که رها شود، بلکه باید تبعید و تعزیر شود و فقط قصاص منتفی است.
اما در مجازاتهای تعزیری که هدفش هم بازدارندگی است، مجازات باید طوری طراحی شود که بعد از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. البته ذکر این نکته ضروری است که نقش قانون و قانونگذاری در بازدارندگی نقش صددرصدی نیست. مباحث اصلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی است و باید ریشه این اتفاقات را در فرهنگ و اجتماع جستوجو کرد.