معافیتهای دردسرساز دوران شهرداری قالیباف
مجموعه: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۴۳
آخرین جلسه شورای شهر تهران قبل از آغاز تعطیلات دو هفتهای تابستانی به بررسی ۳ اعتراض فرمانداری به مصوبات شورا و دو فوریت گذشت.
این جلسه بدون سخنرانی ابتدایی رییس شورای شهر تهران آغاز شد و زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در نطقی به گزارش عملکرد ۳ساله مدیریت شهری در حوزه بافت فرسوده پرداخت.
او به مشکلات بسیاری که معافیتهای مدیران گذشته شهری در بافت فرسوده برای بالا بردن نرخ نوسازی پیشبینی کرده بودند، اشاره کرد و گفت: تراکم بیش از حد جمعیت در بافتها، تشدید کمبودهای خدماتی، تبدیل شدن حاشیه معابر به انبار پارک خودروها ناشی از پذیرش کسر پارکینگ به صورت گسترده، کاهش حس تعلق به زندگی در محلات دارای بافت فرسوده بر اساس مطالعات انجام شده از عوارض نوسازی سالهای گذشته بوده است.
نژادبهرام با اشاره به اینکه حدود ۲۱ درصد از پارسلهای شهر تهران(۲۱۰هزار پارسل) با جمعیت ساکن ۱.۵ میلیون نفر در زمره بافتهای فرسوده مشمول ۳ شرط ریزدانگی، ناپایداری سازهای و نفوذناپذیری قرار میگیرد، گفت: با وجود سهم ۵٫۳ درصدی بافت فرسوده از کل مساحت تهران ۱۵ درصد جمعیت پایتخت را در خود جای داده است. یعنی تقریبا تراکم این محدودهها ۳ برابر سایر مناطق است. نکته حائز اهمیت، تمرکز این بافتها در محدودههای مشخص است به گونهای که بیش از ۵۰ درصد پارسلهای فرسوده شهر تهران صرفا در مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۷ قرار گرفتهاند. این در حالی است که آمارها نشان میدهد، پارسلهای دارای ناپایداری سازهای سهم ۳ برابری نسبت به بافت فرسوده دارند و قریب به ۴۵ درصد از پارسلهای شهر تهران با جمعیت ساکن ۳ میلیون نفر در این محدوده سکونت دارند.
او اضافه کرد: در برنامههای ۵ ساله چهارم و پنجم توسعه کشور، نوسازی سالانه ۱۰ درصدی بافتهای فرسوده کشور الزامی شده است. اما روند نوسازی در پایتخت در بالاترین میزان خود طی سالهای گذشته از ۵ درصد فراتر نرفت. بیشترین نرخ نوسازیها در سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ بوده است. در این سالها با توجه به مشوقهای تراکمی گسترده برای بافت فرسوده، بسیاری از مالکین املاک واقع در این بافتها برای نوسازی هجوم آوردند. از طرفی طرح تفصیلی جدید هنوز ضوابط و تکالیفش احصا نشده بود و شهرداری وقت با ضوابط سهلگیرانه کسر پارکینگها و اضافه طبقات را به راحتی میپذیرفت.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در پی نوسازی تراکمی صرفا در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵، ۴۸ هزار واحد کسر پارکینگ فقط در بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شده که امروز شهر تهران با تبعات و پیامدهای آن مواجه است، گفت: در حال حاضر کلانشهر تهران با اشکالات و تبعات این رویکرد در قبال نوسازی دست و پنجه نرم میکند. تبعات و مشکلاتی همچون عدم توجه به تامین سرانههای خدماتی ازجمله فضای سبز، تفریحی، ورزشی، درمانی، آموزشی(از آنجا که در نظام برنامهریزی شهری ایران سرانه خدماتی بر اساس نسبت جمعیت بر هکتار محاسبه میشود و همزمان با افزایش مشوقهای تراکمی، جمعیت این بافتها به طرز چشمگیری افزایش یافته و نسبت به تامین خدمات جدید اقدام جدی صورت نگرفت این سرانهها در یک فرایند مستمر به طور مشهودی رو به نزول در حرکت بود).
او با تاکید بر این که یکی از مسائل جدی بافتهای فرسوده کلانشهر تهران مساله کمبود پارکینگ است که به نزاع و درگیری روزانه ساکنین مبدل شده است، گفت: متاسفانه به رغم تصویب بودجهای قریب به ۲۵۰ میلیارد تومان طی سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ برای موضوع احداث پارکینگهای عمومی در بافت فرسوده اما به دلیل عدم پیشبینی مناسب از هزینهها و منابع شهرداری تهران در بودجه سنوات اخیر که منجر به پیشخور بخش عمدهای از منابع در حوزه هزینههای جاری و نگهداشت شهر میشود عملا تخصیص این منابع با محدودیت جدی مواجه بوده و در نتیجه تکمیل این پارکینگهای عمومی از برنامه زمانی تعیین شده، عقب افتاده است و سطح پیشرفت ۳ پروژه مهم پارکینگ امیرکبیر در منطقه ۱۴، پارکینگ شهید مینابی در منطقه ۱۵ و پارکینگ شهید باقری در منطقه ۱۸ به ترتیب از ۵۳ درصد، ۴۱ درصد و ۹ درصد فراتر نرفته است که کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تلاش است با تعیین متولی مشخص، پیشبینی حساب جداگانه و ارایه تسهیلات تشویقی برای حضور سرمایهگذاران، روند احداث پارکینگ در سطح محلات بافت فرسوده را تسریع ببخشد.
فرمانداری تهران به مصوبه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیهای، بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر تهران اعتراض کرده که در این جلسه شورا اعضا با برخی از اعتراضها موافقت کرده و درخصوص مصوبه پارک حاشیه بر مصوبه خود پافشاری کردند.
بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین خریدکنبرنامه های پولی رو به راحتی دانلودکن
حجت نظری در این جلسه اعلام کرد: اعتراضهای فرمانداری پس از مهلت قانونی به شورا ارسال شده است، قانون در این رابطه شفاف است و تفسیربردار هم نیست بنابراین دو روز از مهلت قانونی فرمانداری برای اعتراض گذشته بوده است.
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه این موضوع در هیات رییسه مطرح میشود اما چون فضا کرونایی است در این ایام به مهلتهای زمانی مانند گذشته تاکید نمیشود. همچنین در جلسه روز گذشته دو، یک فوریتی نیز به تصویب رسید و اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت ارایه تسهیلات ویژه خیرین مسکنساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم و طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران رای دادند.
الهام فخاری در توضیح فوریت طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری گفت: هر از گاهی موجی از بستن و مناقشه با مراکز دامپزشکی در شهر ایجاد میشود و اختلافاتی میان شهرداری و مراکز دامپزشکی به وجود میآید چراکه این مراکز در ساختمانهای مسکونی نیز میتوانند حضور داشته باشند. در قالب این طرح تلاش میکنیم که ضوابط و مقرراتی تعیین شود. در همین راستا شهرداری دو ماه فرصت دارد که این ضوابط را مستند تنظیم و به شورا ارایه کند تا مساله از حالت سلیقهای خارج شود. متاسفانه به صورت سلیقهای در مناطق شهر تهران برخوردهای متفاوتی اعمال میشود. هدف این است که شهرداری ملزم شود، ظرف این دو ماه ضوابط این حوزه را دقیق مشخص کند.
درحاشیه صحن علنی روز گذشته، محسن هاشمی یک خبر خوب حمل و نقلی هم به شهروندان تهرانی داد و گفت: مشکل یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برطرف شد. آقای همتی دستور دادند. امروز باید تضامین شهرداری را بپذیرند. از بانک شهر برای تضامین کارگران استفاده میکردیم و هنوز تضمین بانک شهر مورد قبول واقع نشده که حل میشود. باید نامهای به دیوان محاسبات نوشته شود و فرصت دو هفتهای دریافت کنند.
اعتماد/نورا حسینی