

نان کرونا برای انحصارگرایان اینترنت
مجموعه: اخبار اجتماعی
تاریخ انتشار : یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۱
«اینترنت رایگان» شاید رویایی باشد که بسیاری از کاربران اینترنت در ایران تا پیش از این، آن را در سر میپروراندند. اما امروز شرایط بهگونهای شده که کاربران فقط خواستار تثبیت قیمتها و عدم تغییر لحظهای تعرفه اینترنت هستند.
بهرغم اینکه وزارت ارتباطات افزایش نرخ اینترنت همراه توسط دو اپراتور موبایل یعنی همراه اول و ایرانسل را غیرقانونی خواند و خواستار بازگشت قیمتها و عودت اضافهدریافتها به مشتریان شد، اما همچنان تغییری در قیمت بستهها ایجاد نشده و بستههای پرطرفدار این دو اپراتور به منوی آنها بازنگشته است. در همین زمینه روز گذشته حسین فلاحجوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند و اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست.
پاندمی ویروس واگیردار کرونا به گونهای پیش رفت که مردم جهان برای رفع نیازهای روزانه خود بیش از پیش به اینترنت وابسته شوند.
در این دوره بسیاری از مشاغل و خدمات آموزشی که امکان ادامه فعالیت بهصورت فیزیکی نداشتند، به توسعه بسترهای اینترنتی خود روی آوردند تا خللی در ارائه خدمتشان به وجود نیاید و مهمتر از آن درآمدزایی خود را از دست ندهند. کشندگی این ویروس بسیاری از دولتها را ناچار به اجرای طرح قرنطینه و ایجاد فاصله اجتماعی کرد که بدین ترتیب ارتباطات شخصی افراد هم به بستر اینترنت کشانده شد. بر همین اساس بسیاری از دولتها و شرکتهای ارائهدهنده اینترنت در جهان فضای بهوجودآمده را غنیمت شمردند تا با ارائه خدمات مطلوبتر، باکیفیتتر و ارزانتر بر شمار مشتریان خود بیفزایند و از سایر رقبای خود سبقت بگیرند. با این حال ماجرا در ایران بهگونهای دیگر رقم میخورد. درست است که کرونا جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت و همچنان شمار زیادی را درگیر خود میکند، اما عدهای از این بیماری هم روغنی تهیه کردهاند که این بار نان خود را با مزهای جدید چرب کنند.
شاید کرونا بازار بسیاری از شهروندان را آجر کرده باشد، اما بازار گروهی هم به بهانه کرونا سکه شد. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل که به گفته معاون وزیر ارتباطات با دردستداشتن ۹۵ درصد از بازار اینترنت همراه، انحصار این بازار را در اختیار گرفتهاند ازجمله شرکتهایی هستند که پس از شیوع کرونا در ایران نقشه افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه بستههای اینترنتی خود را طراحی کردند و از اوایل ماه جاری آن را به اجرا گذاشتند. این دو شرکت نهتنها همانند شرکتهای مشابه خارجی رقابت خود برای بهبود کیفیت و قیمت را افزایش ندادند، بلکه با هماهنگی یکدیگر چنان قیمت بستههای اینترنتی را افزایش دادند تا نشان دهند انحصار اینترنت همراه بزرگتر از آن است که گاه کارشناسان امر به آن اشاره میکنند. گویا پس از اینکه پیشنهاد این دو شرکت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای افزایش قیمت بستههای اینترنتی رد شده، آنها به شکل خودسرانه و یکشبه قیمت بستههای خود را به انواع و انحای گوناگون افزایش دادهاند.
شاید در تعدادی از بستههای آنها هزینه پرداختی مشتریان افزایش نیافته باشد، اما با حذف بستههای جذاب و پرطرفدار، متقاضیان اینترنت همراه چارهای جز خرید بستههای کوتاهمدت که از لحاظ اقتصادی بهصرفه نیستند، ندارند. علاوه بر حذف بستههای بلندمدت دو اپراتور، در تعدادی از بستهها هم حجم اینترنت نصف شده است که به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمتهاست، بدون آنکه تغییری در قیمت به وجود بیاید. پس از انتقاد گسترده مردم از افزایش یکشبه قیمت اینترنت همراه و انحصار این بازار، بسیاری از رسانههای رسمی به این ماجرا پرداختند و طی گزارشهایی از تخلف گسترده ایرانسل و همراه اول پرده برداشتند. «آرمان ملی» نیز پانزدهم تیر ماه طی گزارشی با عنوان «آخرین تیر ترکش برای کاهش استفاده از اینترنت» به افزایش ناگهانی قیمت اینترنت و فشار به اقشار مختلف جامعه پرداخت.
همزمان وزارت ارتباطات نیز به ماجرا ورود پیدا کرد و به اپراتورها دستور داد بستههای خود را به روال قبل بازگردانند؛ بهرغم این هشدارها و پیگیریها که بیش از یک هفته از آن میگذرد، اما ایرانسل و همراه اول هنوز راه خود را پیش گرفتهاند و حتی به دستور وزارت ارتباطات اعتنایی نداشتهاند. البته چند بسته به منوی یکی از این اپراتورها طی هفته اخیر اضافه شده که به نظر میرسد بیشتر راه فراری برای پاسخگویی باشد تا اینکه بخواهد خواسته مشتریان را پاسخ دهد. بهویژه دانشآموز و دانشجویانی که به منزله تحصیلشان هنوز شغلی پیدا نکردهاند و دیگر توان خرید بستههای اینترنتی با این قیمتها را ندارند تا بتوانند در کلاسهای آموزش غیرحضوری شرکت کنند. این در حالی است که هر دو این شرکتها در شعارهای تبلیغاتی خود، یعنی «هیچکس تنها نیست» و «ما به همراه شما اول شدیم» به همراهی خود با مردم اشاره دارند، اما در واقع برخلاف این شعارها عمل کردهاند.
مشاوره تخصصی فروش در اینستاگرامسم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل
پای تبانی در میان است
در حالی که مسئولان همراه اول و ایرانسل در مدت اخیر ترجیح دادهاند که سکوت اختیار کنند و تعاملی با رسانهها نداشته باشند، اما برخی از مسئولان وزارت ارتباطات از تماس اپراتورها برای مذاکره خبر دادهاند، اما به نظر میرسد تنها شرط این وزارتخانه برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بستهها به حالت قبل است. با اینکه برخی از کاربران شبکههای اجتماعی اعلام کردهاند که زور دولت و وزارت ارتباطات به این دو اپراتور نمیرسد، اما محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیرا اعلام کرد که زورشان به این دو اپراتور میرسد و قطعا قیمتها به حالت قبل بازمیگردد. به گفته او اپراتورها بدون رعایت قوانین و با تبانی تعرفه بستههای اینترنتی را افزایش دادهاند، در صورتی که ظرف ۱۰ روز رفع اثر نشود وارد کمیته جرائم میشوند.
همچنین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته اعلام کرد: در این مدت اپراتورها ظاهر را درست کردهاند؛ یعنی در حالیکه گرانفروشی اتفاق افتاده، بستههای بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشتهاند را حذف کردهاند تا مردم بستههای گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقا مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمدهایم، پس همینه که هست. حسین فلاحجوشقانی همچنین تاکید کرد: در صورتی که بستهها به حالت قبل بازنگردد جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازاتهای دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.
آرمان ملی/امیر داداشی