نقاشی رنگ روغن
مجموعه: هنر و هنرمند
نقاشی رنگ روغن با اعتبارتر از دیگر نقاشی ها است
اصول و ابزار نقاشی رنگ روغن
نقاشی رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، روش نقاشی رنگ روغن با اعتبارتر از دیگر نقاشی ها است. همچنین لذت کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است. رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً خوشایند هستند.
سه اصول نقاشی رنگ روغن کدامند؟
به هنگام نقاشی رنگ روغن، هنرمند باید سه قاعده متداول نقاشی رنگ روغن را رعایت کند:
۱٫ قاعده از کم به زیاد نقاشی رنگ روغن: وقتی لایه لایه کار نقاشی را انجام می دهید، هر لایه جدید باید از لایه قبلی انعطاف پذیرتر باشد. برای رعایت کردن این قاعده در هر لایه جدید از ماده پایه بیشتری استفاده می شود.
۲٫ دومین اصول نقاشی رنگ روغن غلیظ روی رقیق: در لایه های زیرین نقاشی باید از رنگ روغن رقیق استفاده شود و نازک کار شود و روی آن ها لایه های غلیظ کار شود. اگر روی نقاشی های ایمپاستو، لایه های رقیق کار شود، نقاشی رنگ روغن احتمالا ترک می خورد.
۳٫ قاعده سوم نقاشی رنگ روغن: استفاده از رنگ هایی که به آهستگی خشک می شوند در مقابل رنگ هایی که به سرعت خشک می شوند، رنگ هایی که سرعت خشک شدن آهسته دارند نباید پشت سر هم در لایه های زیری کار شوند زیرا وقتی از رنگ هایی که سریع خشک می شوند بر روی آن ها استفاده شود، ممکن است نقاشی رنگ روغن شما ترک بخورند.
لوازم نقاشی رنگ روغن:
♦ قلموها یکی از مهمترین لوازم نقاشی رنگ روغن می باشد:
موی گراز معمول ترین موی حیوانات برای قلموی های نقاشی رنگ روغن است
هنگامی که می خواهید قلموهایتان را برای نقاشی رنگ روغن انتخاب کنید باید دو نکته اساسی را مد نظر داشته باشید:
شکل و الیاف قلمو. انواع و اشکال مختلفی از قلمو ها در بازار وجود دارند، مفید ترین و پر کاربردترین آنها، قلمو های گرد، صاف، رنگ روشن و یا فندقی هستند. قلموهای گرد، سری گرد و نوک تیز دارند، و برای کشیدن خط های باریک و یا نقطه گذاری مناسب هستند.
قلموهای صاف و قلموهای رنگ روشن اصولاً سری مربع شکل دارند، این حالت قلمو برای طرح های مستطیلی نقاشی رنگ روغن مناسب است. قلموهای رنگ روشن موهای کوتاه تری نسبت به قلموهای صاف دارند.
قلموهای فندقی سری صاف دارند، نوک قلموهای بیضی شکل یا همان تخم مرغی برای حرکت های باریک و ظریف و همچنین مناطق وسیع تر مناسب است. قلموهای رنگ فندقی در نقاشی رنگ روغن واقعاً کارایی بالایی دارند و بیشتر از قلموهای دیگر استفاده می شوند. موی قلموها از پوست حیوانات و یا الیاف مصنوعی تشکیل شده است.
موی حیوانات مانند گراز حالت ارتجاعی طبیعی دارد. موی گراز معمول ترین موی حیوانات برای قلموی های نقاشی رنگ روغن است. قلموی موی گراز سخت تر از موی سمور یا squirle است و برای نقاشی هایی با خطوط ضخیم و خشن مناسب است.
قلموهایی با موی مصنوعی به سختی و یا انعطاف پذیری قلموهای موی حیوانات نیستند، اما تمیز کردن آنها بسیار راحت است، و به دفعات زیاد می توان از حلال ها و تمیز کننده ها برای تمیز کردنشان استفاده کرد.
♦ یکی دیگر از لوازم نقاشی رنگ روغن بوم است:
پارچه کرباس برای نقاشی رنگ روغن کوچک و تمرینی مناسب است
سطحی که در رنگ روغن استفاده می شود و معمول است، پارچه کرباس کشیده شده و قرار گرفته در یک قاب چوبی است. این بوم باید قبل از نقاشی کشیدن آماده شود در ابتدا باید به آن روغن زد.
بوم دست ساز: مقرون به صرفه است، اما درست کردنش خسته کننده و البته برای اندازه های سفارشی نقاشی رنگ روغن خوب است.
بوم آماده: در وقت صرفه جویی می شود، اما ارزان نیست، و اغلب آنها از کرباس هایی با کیفیت پایین استفاده شده است.
– پارچه کرباس: برای نقاشی رنگ روغن کوچک و تمرینی مناسب است.
– تخته دستی: پنل هایی که برای استفاده آماده هستند.
– چوب: باید سطحی صاف داشته باشد.
♦ پالت نقاشی رنگ روغن:
پالت نقاشی رنگ روغن بیضی شکل می باشد
پالت نقاشی رنگ روغن بیضی شکل، صاف و یا یک تخته چوبی است که یک حفره برای جای شست و گرفتن آن دارد.
شما باید برای استفاده از پالت های چوبی، از چند هفته قبل آن را با روغن بزرک چرب کنید و بعد رنگ را روی آن بزنید تا رنگ ها جذب چوب نشوند. گزینه های دیگر پالت ها برای نقاشی رنگ روغن پالت کاغذی، سینی لعاب دار و یا شیشه هستند که در صورت نیاز می توان از آنها نیز استفاده کرد.
♦ سه پایه نقاشی:
شما نیاز به یک پایه سفت و سخت برای نگه داشتن بوم دارید. یک سه پایه چوبی میتواند بسیار کار ساز باشد.
♦ یک جعبه برای نگه داری وسایل نقاشی رنگ روغن:
درون این جعبه علاوه بر قلموها، رنگ ها، روغن، حلال، پالت و پارچه، یک شیشه برای شست و شوی قلمو ها نیز قرار می گیرد.
♦ کاردک پالت نقاشی رنگ روغن:
کاردک برای استفاده از رنگ در سطح نقاشی رنگ روغن است
کاردک ها برای مخلوط کردن رنگ روغن روی پالت استفاده میشود.
کاردک نقاشی: برای استفاده از رنگ در سطح نقاشی رنگ روغن.
پارچه یا حوله کاغذی: تمیز کردن برس و پاکسازی کلی.
چند نکته برای کشیدن نقاشی رنگ روغن:
استفاده از رنگ پس زمینه برای نقاشی رنگ روغن راحت تر است
◊ رنگ ها را زیاد با هم مخلوط نکنید، زیرا رنگ ساخته شده تیره و کدر می شود.
◊ رنگ ها را در پالت خود محدود کنید، همه رنگ ها روی پالت نگذارید، همچنین از هر رنگ مقدار کمی خارج کنید.
◊ دو شیشه از حلال ها همراه داشته باشید، یکی به طور انحصاری برای رقیق کردن رنگ و یکی برای تمیز کردن قلموها.
◊ استفاده از رنگ پس زمینه برای شما راحت تر است نسبت به اینکه شما نقاشی را روی زمینه سفید کار کنید.
تکنیک های نقاشی رنگ روغن:
نکاتی در خصوص چند تکنیک نقاشی رنگ روغن اشاره می کنیم.
آلا پریما: (alla prima)
آلا پریما یکی از اصطلات در نقاشی رنگ روغن می باشد
آلا پریما یا خیس روی خیس یک اصطلاح ایتالیایی در نقاشی رنگ روغن است و به معنی رنگ مستقیم است. به این صورت که رنگ را به طور مستقیم روی کرباس بوم قرار می دهیم، این سبک بدون رنگ های زیر سازی است، یعنی رنگی در زیر کار نیست که بخواهیم خشک شود پس در این سبک کار خیلی زود تمام می شود.
ایمپاستو: (Impasto)
رنگ زمینه در نقاشی رنگ روغن بسیار مهم است.
استفاده از یک لایه ضخیم از رنگ که بافت قلم مو یا کاردک نقاشی رنگ روغن را حفظ می کند.
کاردک نقاشی رنگ روغن:
با استفاده از کاردک نقاشی می توان یک لایه بافتدار از رنگ را اعمال کرد. عدم کنترل دقیق در استفاده از کاردک مشکل خاصی بوجود نمی آورد و می توان به راحتی با رنگ ها بازی کرد و طرح مورد نظر را بوجود آورد اما همین کار با قلمو بسیار سخت است. لذت نقاشی رنگ روغن با این سبک بسیار جالب است حتماً امتحان کنید.
رنگ زمینه نقاشی رنگ روغن:
روی سطحی که دارای ته مایه رنگ است رنگی با کنتراست بیشتر برای لایه بعدی استفاده کنید، به این معنی که دو رنگ متضاد روی هم قرار گیرند. رنگ زمینه در نقاشی رنگ روغن بسیار مهم است.
زیر سازی: (Underpainting)
طرح نقاشی رنگ روغن
نقاشی را با رنگ کم ( لایه ای نازک) شروع کنید تا خیلی زود خشک شود (مانند یک لایه خاک) و این کار باید قبل از اضافه کردن رنگ های اصلی طرح و سایر جزئیات روی بوم انجام شود، دقیقا به معنای زیر سازی.
پولیش:
پولیش یک لایه شفاف روی رنگ های خشک شده است. از یک پولیش متوسط با شفافیت بالا استفاده کنید. در این قسمت کار صبر و دقت زیادی باید داشته باشید. پولیش ها اکثراً به صورت اسپری هستند.
ایجاد عمق: (Scumbling)
بسیاری از رنگدانه های سنتی که در نقاشی رنگ روغن استفاده می شوند خطرناک است
یک لایه از رنگ را روی رنگ های خشک و یا کمی خشک قرار دهید، این کار اجازه می دهد که رنگ زیرین کمتر به چشم آید. با توجه به سلیقه نقاش این تکنیک یا به صورت خطی انجام می شود و یا به صورت نقطه ای و خالدار. با این کار به آن قسمت از نقاشی عمق می دهید و رنگی متفاوت در آن بوجود می آورید.
قلموی خشک: (Drybrush)
با استفاده از قلموی خشک مقدار کمی رنگ را به آرامی روی سطح بافت دار نقاشی بکشید.
چند نکته ایمنی در خصوص کشیدن نقاشی رنگ روغن:
بسیاری از رنگدانه های سنتی که در نقاشی رنگ روغن استفاده می شوند خطرناک است، به طور خاص، برخی از آنها حاوی سرب، کادمیوم و کبالت هستند. رنگ هایی که روی آنها CL (برچسب توجه) از مؤسسه مواد هنر و خلاقیت(ACMI) حک شده است، باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و به دستورالعمل آنها توجه شود.
حلال هایی مانند تربانتین و الکل های معدنی در فضای اتاق تبخیر می شوند، بنابراین شما باید در محلی با تهویه خوب کار کنید نه در فضای کاملاً بسته. حلال ها قابل اشتعال هستند و نباید در نزدیکی شعله قرار گیرند؛ آنها را در ظروف در بسته نگه داری کنید.
در هنگامی که نقاشی می کشید از خوردن، نوشیدن و یا سیگار کشیدن اجتناب کنید. از اسپری رنگ استفاده نکنید، مگر اینکه در یک اتاق با تهویه بسیار عالی باشید و حتماً از ماسک استفاده کنید.
چگونه می توان نقاشی رنگ روغن را جلا داد؟
پس از جلاکاری، توصیه می شود که سطح نقاشی رنگ روغن را با یک پلاستیک بپوشانید
جلا به منظور محافظت از نقاشی نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. جلاهای تصاویر باید جدا شدنی باشند تا بتوان نقاشی ها را در صورت کثیف شدن تمیز کرد.
در مورد جلاهای نقاشی رنگ روغن دو نکته مهم را باید به خاطر داشته باشید:
۱٫ زود اقدام به جلاکاری نکنید، حتی رقیق ترین رنگ های روغنی را نیز باید به مدت ۶ ماه بگذارید تا خشک شوند. در مورد نقاشی های آلکیدی گریفین رقیق نیز دست کم یک ماه زمان لازم است.
۲٫ از جلا به عنوان ماده پایه استفاده نکنید زیرا این کار باعث حساسیت نقاشی به حلال می شود. و در آینده که بخواهید نقاشی را تمیز کنید نقاشی کنده می شود.
برای یک جلاکاری اثربخش نقاشی رنگ روغن هشت گام ساده وجود دارد:
• از یک قلم موی جلاکاری مسطح پهن، نرم و فشرده (مثل قلم موی صیقل کاری یا جلاکاری وینسور و نیوتن مون آرک) استفاده کنید.
• کاری که قرار است جلاکاری روی آن انجام شود را صاف روی میز قرار دهید، جلاکاری را در حالی که کار به صورت عمودی قرار گرفته است انجام ندهید.
• جلا را به جای یک لایه ضخیم در ۱ الی ۳ لایه نازک اعمال کنید. روکش ضخیم دیرتر خشک می شود، ممکن است پس از خشک شدن کدر به نظر برسد، در طول استعمال بچکد یا فرورفتگی پیدا کند و احتمال این که پس از خشک شدن جای ضربات قلم مو در آن مشخص باشد بیشتر است.
• در جلاهای رقیق شده امکان به وجود آمدن حباب وجود دارد، حواستان را جمع کنید.
• قلم مو را در ضربات طولانی و یکدست حرکت دهید تا کل سطح از بالا تا پایین پوشش داده شود و در همین حال به تدریج از یک سمت به سمت دیگر حرکت کنید.
• در طول کار لایه جلا را در زوایا به دقت بررسی کنید تا حبابی ایجاد نشده باشد. در صورت مشاهده حباب بلافاصله آن ها را یکدست کنید.
• وقتی یک قسمت را رها کردید به قسمت هایی که جلاکاری آن ها را انجام داده بودید برنگردید. اگر این کار را انجام دهید، رزین های خشک را به داخل قسمت خیس می کشانید که این کار در رنگ های تیره باعث ایجاد تیرگی و ماتی می شود. اگر یک قسمت از قلم افتاده بود اجازه دهید کار کاملا خشک شود سپس جلاکاری را مجددا انجام دهید.
• پس از جلاکاری، توصیه می شود که سطح نقاشی رنگ روغن را با یک پلاستیک محافظ به صورت سایبان بپوشانید.
گردآوری: بخش فرهنگ بیتوته
منابع:
boomeabi.comesfahanemrooz.ir