هفت لاكپشتخرگوشنما!
هفت لاكپشتخرگوشنما!
مجموعه: دنیای خودرو
زبان طراحی خودرو همانند سایر تولیدات، پایبند رعایت اصول و قواعدی است كه طی سالها توانسته همگام با ذائقه مصرفكنندگان حركت كرده و ظرفیت برطرف كردن توقعات و انتظارات بازار مصرف را در ظاهر تك تك نمونهها و طرحها به نمایش بگذارد. همین قاعده سبب شده است خودروها در ردههای متفاوت و با ظاهری متمایز به مصرفكنندگان عرضه شوند كه در نگاه اول بهسادگی بتوان نوع كاربری و سطح انتظارات را در وجود آنها مشاهده كرد.
یكی از پرطرفدارترین رده خودروهای تولید شده در جهان، خودروهای اسپرت و سرعتی هستند كه به خاطر شتاب بالا و قدرت مانور بسیار بیشتر نسبت به سایر خودروها از قوانین فیزیك در طراحی بهره بیشتری برده و ظاهری متفاوت برای خود دست و پا كردهاند. اغلب آنها دماغهای كشیده، سقفی با ارتفاع كم و لاستیكهایی پهن دارند و در قسمت انتهایی نیز مجهز به یك اسپویلر هستند. به همه این خصوصیات استفاده از خطهای تیز و خمیدگیهای آیرودینامیك را هم اگر اضافه كنیم به مجموعهای از حروف الفبای زبان طراحی خودروهای اسپرت میرسیم كه به جرأت میتوان گفت بخش غیرقابل تفكیك این دسته از محصولات است.
در تمام سالهایی كه این گونه محصولات تولید میشوند چشم بینندگان به این باور رسیده كه با دیدن خودرویی كه دارای تمام این خصوصیات است باید انتظار یك خودروی سرعتی، پرشتاب و تند و تیز را داشت، اما در این زمینه شاهد استثناهایی نیز هستیم؛ تولید خودروهایی كه با داشتن تمام خصوصیات ظاهری یك خودروی اسپرت در عمل نتوانستند انتظارات یك راننده علاقهمند به سرعت و حركات تند و تیز را در سطح جادهها برآورده كنند. در ادامه با تعدادی از این خودروها آشنا میشویم. برگرفته از: Motor Junkie
تویوتا جیتی86 Toyota GT86
این خودرو كه به صورت نسبتا محدود وارد ایران شده را شركت ژاپنی تویوتا اولین بار در سال 1391 2012 معرفی كرد و بلافاصله بسیاری از طرفداران خودروهای پیشرفته به خاطر طراحی ظاهری و وزن كم جذب آن شدند. جیتی86 به یك موتور چهارسیلندر با سیستم تنفس طبیعی مجهز است كه 200اسب بخار قدرت تولید شده را با یك گیربكس دستی به چرخهای عقب منتقل میكند.
اما یكی از نكتههای ناامیدكننده این خودرو آن بود كه با وجود 200 اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد آن بالای هشت ثانیه است و این مساله باعث شد مالكانش به فروش آن روی بیاورند.
میتسوبیشی لنسر جیتی Mitsubishi Lancer GT
لنسر جیتی كه نسخه اسپرت محصول لنسر از شركت میتسوبیشی ژاپن است به دلیل محدودیت در حجم موتور، بخت حضور در بازار ایران را به دست نیاورد. این خودرو نیز مانند تویوتا جیتی86 با 168 اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد بالاتر از هشت ثانیه دارد كه میتوان آن را چابكتر در نظر گرفت، اما به دلیل قیمت تقریبا بالایی كه دارد به نسخه چندان پرتقاضایی تبدیل نشد.
به جز قیمت نسبتا بالا از نكات منفی دیگر این خودرو میتوان به عایقكاری داخل كابین اشاره كرد كه اصلا قابل مقایسه با خودروهای همرده خود نیست؛ زیرا در سرعتهای بالاتر از 80 كیلومتر صدای باد شدیدی شبیه زمانی كه یكی از پنجرههای عقب باز باشد به گوش میرسد. گیربكس سیویتی این خودرو نیز نسبتا دیر عمل میكند و حتی پس از رسیدن به دور موتورهای بالاتر از 4000 دور در دقیقه همچنان برای تغییر دنده مردد است. شاید مهندسان میتسوبیشی كاهش مصرف سوخت و اقتصادی كردن این خودرو را فدای ظاهر اسپرت آن كرده باشند!
هیوندای ولوستر Hyundai Veloster
یكی از محصولات جمع و جور شركت هیوندای كره جنوبی است كه با داشتن چهرهای كاملا اسپرت موفق نشد امتیازات خوبی را برای خود كسب كند. ولوستر كه به یك موتور 61 لیتری چهارسیلندر مجهز است میتواند 128 اسب بخار قدرت تولید كند و شتاب صفر تا صد آن هم 11 ثانیه طول میكشد. این عدد نسبت به سایر رقبا واقعا آهسته و كند است. البته پایینبودن توان قدرتی این خودرو تنها مشكلش بهحساب نمیآید. این كوپه هاچبك به خاطر دو در بودن و همچنین كوچك بودن فضای كابین حتی نتوانست جوانان علاقهمند به سرعت را آنطور كه سازندگانش توقع داشتند راضی نگه دارد. هرچند در نمونه بعدی و ارتقا یافته ولوستر، موتور توربو با توان 201 اسب بخار به آن افزوده شده اما با توجه به قیمت و قابلیتهای موجود در این خودرو همچنان انتظار میرود نتواند در برابر سایر رقبا قدرت رقابت چندانی داشته باشد.
مرسدس اسالكی 200 Mercedes SLK200
شاید با شنیدن نام برند مرسدس كمی سخت باشد كه بتوانیم محصولات این خودروساز مطرح را در فهرست خودروهای نامناسب قرار دهیم. اما زمانی كه با سری اسالكی 200 مواجه میشویم به راحتی میتوانیم این رودستر كوچك و لوكس را در فهرست لاكپشتهای خرگوشنما قرار دهیم.
نمونه ابتدایی این خودرو بیش از 20 سال پیش با ظاهری اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه شد. نمونههای ابتدایی اسالكی 200 همخوانی بیشتری با ظاهر آن داشتند و از نظر شتاب و حركات سریع، راضیكنندهتر به نظر میرسیدند؛ اما در نسخههای بعدی آن كمی از شتاب آن كاسته شد. البته این كاهش آنقدرها محسوس نیست اما طبق اعلام سازندگان مرسدس شتاب صفر تا صد 14 ثانیهای در مدل اِیامجی55 به حدود 64 ثانیه برای مدل اِیامجی43 كاهش یافته است كه همین مساله میتواند روند كاهشی ناراحتكننده و عجیبی در روند معمول و رو به توسعه محصولات جدید مرسدس بنز باشد. اما اگر این تغییر را به معنای بهبود مصرف سوخت و كاهش قابل توجه گازهای آلاینده محیطزیستی در نظر بگیریم، شاید توجیهپذیر به نظر برسد.
بامو ام3 ای30 BMW M3 E30
مانند برند مرسدس كه كمتر درباره نكات منفی محصولاتش صحبت به میان آمده، بامو نیز توانسته است سابقه خوبی از خود به جا بگذارد. اما در بین محصولات این شركت نیز میتوان همچون رقیب سنتیاش محصولاتی مشاهده كرد كه نتوانستند موفقیتهای لازم را كسب كنند. یكی از این نمونهها رده ام (M) است كه بخصوص نسخه ای 30 (E30) آن زبانزد است. این خودرو در سالهای 1364 تا 1371 1985 تا 1992 تولید میشد و برای شركت در مسابقات قهرمانی اروپا در تورینگ طراحی شده بود. موتور طراحی شده برای ای30 یك پیشرانه چهار سیلندر 32 لیتری بود كه قدرتش در ابتدا 195 و پس از توسعه به 215 اسب بخار قدرت رسید. شتاب صفر تا صد آن حدود هفت ثانیه بود كه با توجه به رقبای آن روزگار خود قدرت رقابت چندانی نداشت و به خودرویی آرام و آهسته معروف بود؛ واقعیت تلخی كه پشت طراحی زیبا و اسپرت این خودرو مخفی شده بود!
لكسوس سیتی 200اچ Lexus CT200H
لكسوس كه نام برند لوكس تویوتاست اصرار دارد با عرضه خودروهای لوكس توانسته است رقیب سرسختی برای خودروسازان آلمانی باشد و برای این منظور بسیار تلاش كرده است؛ اما در این راه خیلی موفق هم نبوده است. نمونه این موفق نبودن را میتوان در عرضه و ساخت نمونه سیتی 200 اچ به خوبی جستوجو كرد. خودرویی با قابلیتهای پریوس اما در لباسی جذابتر و اسپرتتر.
سیتی 200 اچ خودروی هاچبكی است كه در سال 1389 2010 رونمایی شد و تولید آن تا سال گذشته ادامه داشت. این خودروی هیبریدی كه از نظر طراحی بدنه و داخل كابین، جزو برترینها به شمار میرود از انبوه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بهرهمند است. این نمونه به یك موتور بنزینی 81 لیتری بنزینی و یك موتور الكتریكی مجهز است و در مجموع 136 اسب بخار قدرت دارد كه از این نظر تفاوتی با برادران خود یعنی پریوس و آئوریس ندارد و شتاب صفر تا صد آن حدود ده ثانیه است.
مزدا 6 Mazda6
آخرین نسل مزدا 6 كه یكی از بهترین سدانهای متوسط (سواری صندوقدار) خانواده است و در سطح بسیار محدودی وارد ایران شد با ظاهری مدرن و تا حدی اسپرت این تصور را در ذهن بیننده القا میكند كه با یك خودروی سریع روبهرو هستیم. این در حالی است كه با نگاهی دقیقتر به مشخصات فنی و آزمونهای متفاوت درخواهیم یافت كه مزدا 6 یك خودروی كاملا خانوادگی است كه بیشتر به جنبههای راحتی و امنیت در آن توجه شده است و نه القای حس سرعت و هیجان به راننده و سرنشینان.
در این خودرو در دنده یك و در سرعتهای پایین شاهد هرزگردی (سیستم ASR) بیش از حدی هستیم كه گاهی حتی كنترل خودرو را سخت میكند و عملا امكان شتابگیری را از راننده میگیرد. این سیستم با تاخیر قابل توجه و قطع كامل گاز واكنش نشان میدهد و عملا حس رانندگی پرشتاب را از راننده میگیرد و در نهایت نمیتوان شتاب صفر تا صد كمتر از 9 ثانیه را از آن انتظار داشت. همچنین در سرعتهای بالا با وجود چسبندگی و پایداری بینقص، حین مانورهای ناگهانی بدنه به سمت مخالف فرمان متمایل میشود كه این اتفاق برای رانندگانی كه با خصوصیات مزدا 6 آشنایی ندارند ممكن است آزاردهنده باشد.
جام جم