پایان تولید BMW Z4 بعد از چهارده سال
پایان تولید BMW Z4 بعد از چهارده سال
مجموعه: دنیای خودرو
چندی پیش آخرین نسخه نسل دوم Z4 از کارخانه Regensburg ب ام و بیرون آمد تا پرونده Z4 بعد از 14 سال بسته شود؛ تولید اسپرت 2نفره محبوب اما نسبتا کمفروش باواریاییها برای همیشه متوقف شد.
نسل اول Z4 در سال 2002 معرفی شد. این نسل که دو مدل کوپه (E86) و رودستر (E85) داشت، در کارخانه بامو در کارولینای شمالی به تولید میرسید و از آنجا به سایر بازارهای جهانی صادر میشد. اما برای نسل دوم Z4 که در 2009 به بازار آمد برخی چیزها عوض شد. مثلا اینکه خط تولید آنرا از آمریکا به آلمان (کارخانه Regensburg) منتقل کردند چراکه بامو بدنبال افزایش جا در کارخانهها برای تولید هرچه بیشتر شاسیبلندهای جدیدش در آمریکا بود. در مدلهای 2012 به بعد نیز انجین پایه ای Z4 تبدیل به 2 لیتری توربوشارژ دومحوره (twin-scroll) شد. زمان گذشت تا حدود 15 ماه پیش که مدل 2016 این آلمانی معرفی شد. تنها نکته جدیدی که در Z4 جدید وجود داشت افزودهشدن رنگ جدید Estoril Blue برای اولینبار به لیست رنگهای قابل سفارش Z4 بود. البته این رنگ تنها برای مدلهایی که به پکیج M Sport مجهز بودند عرضه شد. به گزارش تیتر یک،در قسمت ایمنی، Z E89 عملکرد مناسبی نداشت چراکه تنها 3 ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا گرفت درحالیکه نسل قبلیاش 4 ستاره بود! در بازار ایالات متحده مدل 2016 بامو Z4 در ارزانترین مدل حدود 50000 دلار و در گرانترین مدل نیز حدود 66000 دلار ارزش دارد که یعنی میتوان آنرا در محدوده قیمتی آئودی TT ، پورشه 718 باکستر و حتی شورولت کوروت جای داد. این باواریایی در بازار ایران نیز حضور کمرنگی را تجربه کرد. مدلهای Z4 28i آنرا میتوان با قیمتی در حدود 370 میلیون تومان در بازار یافت درحالیکه نسخههای Z4 20i آن کمتر از 340 میلیون تومان قیمت دارند. به هر حال بعد از تولید 115000 دستگاه سرانجام BMW Z4 به پایان عمر خود رسید…