

گفتگوبا انوشیروان فاطمی بازیگر ساختمان ۸۵
گفتگوبا انوشیروان فاطمی بازیگر ساختمان ۸۵
مجموعه: دنیای بازیگران
کارگردان ریسک نکند، نقش تکراری میشود.
انوشیروان فاطمی بازیگری است که او را بیشتر به واسطه حضورش در سریال فخیمزاده میشناسیم. فاطمی اصول بازیگری را در کلاس آموزش بازیگری و تحت نظر مهدی فخیمزاده آموخت.
از کارهایش میتوان به فیلم همنفس، شبانه و مجموعه تلویزیونی حس سوم، بیصدا فریاد کن و… اشاره کرد. او اصالتا جنوبی است و دوست دارد نقش متفاوت را تجربه کند اگرچه بیشتر در نقش منفی او را دیدهایم. این بار به بهانه حضورش در سریال ساختمان ۸۵ به سراغش رفتیم.
در مورد بازیگری به چه چیزهایی فکر میکردید و دغدغه اصلیتان چه بود؟
به بازی در نقشهایی که من را در موقعیتها شخصیتی و فردی قرار دهد و در راستای زندگی واقعی خودم نباشد، فکر میکردم و دغدغه اصلیام شناسایی خودم در قالب شخصیتهایی بوده و هست که اجازه تجربه زندگی دیگری در مدیوم تصویر را به من بدهند. گرچه این زندگی مجازی است، اما لذت آن نیز در همین است که شما میتوانید عواطف و حواس خود را در شرایط مجازی به کار گیرید. بدون آن که عواقب واقعی آن دامنگیرتان شود. مثلا دزدی میکنید بدون آن که واقعا توسط پلیس دستگیر شوید، اما برای ارائه درست چنین نقشی باید آن را باور کنید و این باور یعنی یک زندگی دیگر که لذتبخش است.
آیا توانستهاید در طی این سالها به این دغدغه پاسخ دهید؟
از نظر خودم بله و اگر بیننده نیز من را در نقشهایی که بازی کردهام باور کرده باشد به این دغدغه پاسخ مثبت داده شده است.
تفاوت در نقش از نظر شما چه معنایی دارد؟
تفاوت در نقش یعنی تفاوت در مختصات روانی، اجتماعی، ظاهری و اساسا موقعیتی که شخصیت گسترده وسیعی را در بر میگیرد. حتی ضرباهنگ و زمانبندی رفتار بدنی بازیگر نیز باید به تناسب نقش تغییر کند، الزاما معنیاش این نیست که یک بار دکتر باشید، بار دیگر خلبان و… گرچه این هم نوع تفاوت در نقش است. ممکن است یک بازیگر چندین بار نقش یک پلیس را بازی کند ولی در موقعیتهایی با مختصات متفاوت این هم نوع تفاوت در نقش محسوب میشود.
آیا در شرایط کنونی میشود تفاوت در نقش مختلف را تجربه کرد؟
خیلی کم اتفاق میافتد. علت آن هم عدم ریسکپذیری کارگردانان در انتخاب بازیگر است. یعنی عموما برای نقشهایی به سراغ شما میآیند که قبلا امتحانتان را درخصوص ارائه مشابه آنها پس دادهاید و دلیل دیگر وجود فیلمنامههایی است که در طیف نزدیک به هم نوشته میشوند. وقتی موضوعات تکراری است نقشها هم تکراری میشوند. دلیل این امر نیز محدودیتهایی است که اکثر دستاندرکاران این حرفه از آن مطلعاند از جمله آنها خط قرمز سلیقهای است.
چرا هیچگاه آنطور که باید نقشهایتان متفاوت از یکدیگر نبودند؟
اتفاقا نقش من کاملا از یکدیگر متفاوت بودهاند. تفاوت در نقشها صرفا مثبت یا منفی بودن آنها نیست. بلکه تغییر در مختصات آنهاست.
بازی در نقش منفی را چگونه ارزیابی میکنید؟
شخصیت به اصطلاح منف آن جهت که با محیط اطراف خود در تعارض و تقابل قرار دارند چالشپذیر هستند و به همین دلیل از ابعاد شخصیتی پیچیدهتری برخوردارند. این چند بعدی بودن آنها را از ریتم یکنواخت و عادی زندگی روزمره مردم جدا کرده و باعث برجسته شدنشان میگردد.
آیا دلیل خاصی دارد که بیشتر با مهدی فخیمزاده همکاری میکنید؟
علت، عملکرد حرفهای آقای فخیمزاده است و نقشهایی به من پیشنهاد میدهند که برایم قابلقبول است. البته من تاکنون با کارگردانهایی مانند بهرام بیضایی، نیکخواه آزاد، راما قویدل، امید بنکدار و کیوان علیمحمدی نیز کار کردهام و فعالیتم محدود به کار آقای فخیمزاده نبوده، نیست و نخواهد بود. اصل همکاری مبتنی بر طی شدن مراحل حرفهای هر کاری است.
فخیمزاده کارگردان خوبی است یا استاد خوبی؟
از نظر من هر دو.
مهمترین درسی که از او گرفتید؟
در هیچ مقطع کار با هیچکس رودربایستی نداشته باشم. این یعنی حرفهای بودن.
تنها آشنایی با این کارگردان باعث شد که نقش هاشم در سریال ساختمان ۸۵ را بپذیرید؟
خیر فقط آشنایی نبود. اگر نقش را دوست نداشتم این همکاری تکرار نمیشد.
به نظر شما هاشم چه شخصیتی دارد؟
کسی که دست و پا میزند تا از دست آنچه تقدیر برایش رقم زده، بگریزد؛ انسانی در نوسان بین جبر و اختیار.
فکر میکنید مخاطبانتان هم توانستهاند شخصیت هاشم را باور کنند؟
نمیدانم. اما برای خودم این باور رخ داده است. وگرنه این نقش را بازی نمیکردم.
از ابتدا قرار بود هاشم با لهجه جنوبی صحبت کند؟
با توجه به مختصات نقش من و آقای فخیمزاده به این نتیجه رسیدیم که شهرستانی بودن هاشم که منجر به لهجهدار بودن او میشود، میتواند انتخاب درستی باشد و روی نقش اثر خود را بگذارد.
فکر میکنم خودتان هم جنوبی هستید. درست است؟
بله. من متولد آبادان هستم و در آنجا بزرگ شدهام به همین دلیل هم روی لهجه مسلط بودم.
نمیخواهید با نقش مثبت آشتی کنید؟
من با اینگونه نقشها قهر نکردهام که بخواهم آشتی کنم، نقش مثبت و هر نقش دیگری که بتوانم از عهده آن بربیایم را با پرداخت شخصیتی ـ موقعیتی درست با کمال میل میپذیرم.
چرا این قدر هاشم از مهین حرفشنوی دارد؟
چون آنها علاوه بر اینکه زن و شوهر هستند، همکار هم هستند و طبیعی است که با هم تبادل نظر کنند و تایید یکدیگر را بخواهند.
چه فرقی بین اولین سکانس بازیتان در سریال ساختمان ۸۵ با آخرین سکانس آن وجود داشت.
طبیعی است که در سکانس آخر به نهایت شناخت خود از نقش رسیدم چون بیشترین زمان را با آن سپری نمودهام.
به نظر شما شاه سکانس سریال ساختمان ۸۵ کدام سکانس است؟
فقط میتوانم به شاه سکانس نقش خودم اشاره کنم که سکانس پایانی بازیام در ساختمان ۸۵ است.
به نظر شما چگونه میتوان به نهایت کیفیت در آثار تلویزیونی و سینمایی دست پیدا کرد؟
فراهم شدن ۴ عامل اساسی ضامن کیفیت است. اول، فیلمنامه خوب و اصولی هم از نظر محتوا و هم از نقطه ساختار. دوم، پول و سرمایه کافی که با مدیریت درست در زمان مقرر و قیدشده در قراردادها در اختیار عوامل کار و پروژه قرار گیرد و کسی نگران دریافت آن نباشد. سوم، انضباط کاری. چهارم، به کارگیری عوامل متخصص و کاربلد در همه زمینهها. منبع: jamejamonline.ir
دیگر مطالب… و بیوگرافی بهاره افشاریبیوگرافی امیر جعفری بیوگرافی امین تارخبیوگرافی مریم کاویانی بازیگر سریال فاصله ها و بیوگرافی نیما شاهرخ شاهی و بیوگرافی ایرج نوذری