تاریخچه پل سفید اهواز + حقایق جالب در مورد پل سفید
مجموعه: مکانهای تفریحی ایران
پل سفید اهواز به پل معلق نیز معروف می باشد
در مورد پل سفید اهواز چه میدانید؟
پل سفید اهواز یا پل معلق نماد شهر اهواز یکی از قدیمی ترین پل های مدرن ایران محسوب میشود که بر روی رود کارون ساخته شد تا عبور و مرور بین دو بخش شهر را آسان کند. این پل توسط یک شرکت سویسی در سال ۱۳۱۵ ساخته شد و هزینه احداث آن کمی بیش از ۵ میلیون تومان بوده است.
مشخصات پل سفید اهواز:- طول این پل زیبا حدود ۵۰۱ متر- عرض آن ۹٫۸ متر- سه دهانه میانی ۴۹ متر- دو دهانه ۱۳۰، ۱۳۶ متر- دو قوص بتنی ۱۲ و ۲۰ متر- ضخامت ۸ ستون ۵۶٫۲ متر- ارتفاع از سطح آب ۱۳ متر
ساختار پل سفید اهواز:آنچه که در نگاه اول توجه هر کسی را به خود جلب می کند رنگ سفید پل است که آن را به عروس شهر شبیه می کند. این پل تماما فلزی است و ۵۰۱٫۲ متر طول و ۹٫۸ متر عرض دارد. دو پیاده رو در این پل تعبیه شده و در وسط آن نیز مسیر اتومبیل ها قرار گرفته است.دو دهانه (قوس) بزرگ پل ۱۳۶ و ۱۳۰ متر طول دارند و سه دهانه میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری به طول های ۱۲ و ۲۰ متر نیز در کنار آنها قرار گرفته اند. پل سفید را بر روی پایه بتنی ساخته اند و تمامی قطعات پل با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل شده اند.
پل سفید اهواز در سال ۱۳۱۵ شمسی ساخته شدهاست
تاریخچه پل سفید اهواز:پل سفید اهواز یا پل معلق یا ” پل هلالی ” نام یکی از پلهای شهر اهواز است که یکی از نمادهای این شهر نیز محسوب میشود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شدهاست که دارای دو قوس فلزی ۱۲ و ۲۰ متری است.مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالیها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که این عمل انگلیسیها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد؛ ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتداییترین وسایل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهرهبرداری کرد.[آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام ده و نیم روز در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهارماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راهآهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه ۱۳۱۵ افتتاح و با رعایت اینکه:۱-در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد.۲-چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.۳-سرعت حداکثر اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.
در فهرست بزرگترین پل های معلق خاورمیانه، پل سفید در رده هشتم قرار دارد
کاربرد پل سفید و اهمیت آن در اهواز:اهواز دو بخش شرقی و غربی دارد؛ مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانهها و اداره های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی واقع شده اند و بخش غربی بیشتر شامل مناطق مسکونی می شود. پل معلق عامل اتصال این دو بخش به یکدیگر است و امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق شهر را به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون متصل می کند.در گذشته عبور و مرور درشکه و وسایل نقلیه سبک، انسان و احشام و … از طریق این پل انجام می شد و امروزه عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه بر روی آن صورت می گیرد.حقایق جالب در مورد پل سفید اهواز:پل سفید به دلیل رنگ سفیدش به این نام خوانده می شود؛ اما به واسطه وجود قوس ها آن را با عنوان پل هلالی نیز می شناسند و به سبب معلق بودنش به آن پل معلق نیز می گویند.در گذشته بالا رفتن از هلال های پل یکی از تفریحات مردم به شمار می رفت.پل هلالی یا سفید، قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه به شمار می رود.در فهرست بزرگترین پل های معلق خاورمیانه، پل سفید در رده هشتم قرار دارد.در میان شهرهای خاورمیانه، اهواز با ۱۰ پل بیشترین پل های منطقه را دارد. در این فهرست اصفهان با هشت پل، قاهره با هفت پل، بغداد با پنج پل، استانبول با چهار پل، امان پایتخت اردن با دو پل، آنکارا با پنج پل، بیروت با دو پل و صنعا با چهار پل در رده های بعدی قرار گرفته اند. اهواز به دلیل تعدد پل ها به شهر پل ها نیز معروف است.آدرس پل سفید اهواز:آدرس: اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)
پل سفید اهواز، قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه به شمار می رود
ثبت پل سفید اهواز در آثار ملی ایران:این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
بازسازی پل سفید اهواز:از آنجا که عمر مفید پل ۵۰ سال بود، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوشکاری اتصالات و قطعههای فرسوده، بتنریزی، کفسازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگآمیزی پل از برنامههای سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود.
گردآوری: بخش گردشگری بیتوته
دور دنیا با یک کلیکپلی معلق ویژه افراد ماجراجو و شجاع! (+تصاویر)پلی که نروژیها را به آخر دنیا میبرد !